[voikko-devel] OpenOffice.org: kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoitetut sanat

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Dec 10 11:49:30 EET 2006

On Sunday 10 December 2006 10:41, Teemu Likonen wrote:
> voikkospell-ohjelman perusteella Voikko näyttäisi tunnistavan sanoille
> kirjoitusasut seuraavaan tapaan: "Teemu" ja "TEEMU"
> tai "kissa", "Kissa" ja "KISSA". OpenOfficessa ei kuitenkaan tunnistu
> kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoitetut sanat. Onko tämä
> openoffice.org-voikon bugi tai ominaisuus?
>
> Outoa on se, että OpenOfficen "Tarkista aakkoslaji" -optio ei vaikuta
> ennen kuin käynnistää koko OpenOfficen uudelleen. Minkä palikan bugi
> tämä on? Käytössä on Debian Etchin OpenOffice 2.0.4.

Minulla tunnistuvat kissa, Kissa ja KISSA silloin kun "Tarkista isolla
kirjoitetut sanat" on valittuna ja "Tarkista aakkoslaji" ei ole valittuna.
Ongelma on siinä, että nuo OpenOfficen asetukset ovat osittain vähän
epämääräisiä eikä niille ole täsmällistä yksi yhteen -vastaavuutta libvoikon
asetusten kanssa. Tuo yhdistelmä kuitenkin taitaa antaa tuloksen joka
parhaiten vastaa useimpien käyttäjien odotuksia. Ehkä tämä kannattaisi
dokumentoida jossain.

Sen sijaan se, että asetusten muuttaminen vaatii ohjelman
uudelleenkäynnistyksen on selvä bugi, joskaan ei kovin vakava. Se on kyllä
toiminut aikaisemmin. Minulla ei ole nyt suunnitelmissa tehdä mitään
muutoksia openoffice.org-voikkoon ainakaan ennen OpenOfficen 2.2 -version
julkaisua. Ajatukseni oli, että tuossa vaiheessa heitän koko vanhan Soikon ja
OpenOfficen 1.0 -version ajoilta peräisin olevan lähdekoodin menemään ja
kirjoitan laajennuksen uusiksi uno-skeletonmakerin avulla. Lisään myös
mahdollisesti jonkinlaisen tuen kieliopin tarkastukselle, jota parhaillaan
ollaan OpenOfficeen lisäämässä (saattaa kyllä jäädä 2.3-versioon). Ei mitään
oikeaa kieliopin tarkastusta, mutta ominaisuuden jolla OpenOfficen osaisi
huomauttaa tapauksissa joissa yhteen kirjoitettava sana on virheellisesti
jaettu, kuten "saman aikainen" -> "samanaikainen".

> [...]
> Edgylle ainakin vielä seuraavan Voikon version. Seuraavan Ubuntun myötä
> ei kai ole meillä tarvetta enää kääntää Ubuntullekaan binaaripaketteja.
> Miten olisi, jos siirryttäisiin vähitellen levittämään
> www.hunspell-fi.org -palvelimelta vain lähdekoodipaketteja
> Debian-pohjaisille jakeluille? Ei välttämättä tänään eikä huomenna
> mutta vaikkapa seuraavan Ubuntun myötä. Binaarit ovat kohta hoidossa
> Linux-jakelujen puolesta (kiitos Timo!) ja vielä usealle
> prosessoriarkkitehtuurille. Kehitysversioista kiinnostuneet voinevat

Kannatan tätä. Oikeastaan olisi vielä hyvä miettiä sitäkin, mitä komponentteja
on tarpeen tarjota paketteina ollenkaan (puhun nyt siis kehitysversioista,
käyttäjät tietysti tarvitsevat kaikki komponentit paketoituna).

- Libvoikko on luultavasti tärkein, koska sitä on hankalaa testata asentamatta
kirjastoja pakettienhallinnan kautta, mutta siihen kuitenkin tulee uusia
korjauksia melko säännöllisesti.
- Tmispell-voikkoa ei enää kehitetä lainkaan, en usko että siitä on enää
tulossa uusia versioita joten sen levittämisen asennuspaketteina voisi
lopettaa kokonaan tämän sivuston kautta.
- Openoffice.org-voikkoa olisi hyvä levittää lähdekoodipakettina ainakin sen
takia, että sen Debian-paketointi itsessään on vaativaa ja kaipaa siksi
huolellista testausta OpenOfficen uusien versioiden myötä.
- Suomi-malaga on testaustarkoituksissa suorastaan helpompi asentaa
pakettienhallinnan ohi linkittämällä SVN-checkout hakemistoksi ~/.voikko ja
päivittämällä komennoilla "svn update" ja "make voikko". Ehkäpä tätä ei siis
välttämättä testaajille tarvitse paketoida lainkaan?
- Malaga tarvitsee paketoida vain, jos jakelusta ei valmiiksi löydy riittävän
uutta versiota. Versio 7.8 on riittävän uusi varmaankin vielä aika pitkään,
ja se (tai uudempi) on jo saatavissa Debian-pohjaisille jakeluille.

Tulisimme siis varmaan toistaiseksi toimeen lähdekoodipaketeilla libvoikosta
ja openoffice.org-voikosta.