[voikko-devel] Historiallisen taivutusluokan selitys; Kotuksen sanalista

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Dec 18 22:20:43 EET 2006

On Monday 18 December 2006 07:32, Hannu Väisänen wrote:

> Entä jos kentän nimeksi vaihdetaan Nykysuomen sanakirjan mukainen
> taivutus? (-: Sukija-version taivutus on sitten tämän ja nykyisen
> taivutuksen unioni.

Tulee mahdollisia tekijänoikeusongelmia, jotka pitäisi selvittää ensin. On eri
asia käyttää Nykysuomen sanakirjaa lähdemateriaalina omaa luokitusta
laadittaessa kuin alkaa tietoisesti levittämään kopioita Nykysuomen
sanakirjan taivutustiedoista ilman omaa luovaa panosta (tai paremminkin
kriittistä arviointia).

> Me nähtävästi ajatellaan taivutusta eri tavalla. Minun mielestä
> Nykysuomen sanakirjan taivutus on lähtökohta, josta tehdään muutokset
> oikolukua varten, kun taas sinun mielestäsi sanojen nykyinen taivutus
> on perusta, ja siitä tehdään muutokset tiedostojen indeksointia
> varten.

No en ihan ajattelisi noinkaan. Mielestäni lähtökohdan pitäisi olla sanojen
taivutus, ei välttämättä nykyinen taivutus. Oikoluvussa tämä on näin ihan
käytännön syistä. Emme ala kopioida suoraan Kotuksen sanalistaa vaikka meillä
siihen lupa onkin, koska kieli muuttuu koko ajan. Indeksointisanastossa ei
ole tätä ongelmaa, mutta ehdottamassasi menetelmässä nousee ongelmaksi tuo
yllä mainittu tekijänoikeusnäkökulma.

Mutta jos tekijänoikeusasioihin saadaan selvyys, niin siinä tapauksessa
historiallisen taivutusluokan nimeäminen Nykysuomen sanakirjan taivutukseksi
ja määrittely ehdottamallasi tavalla käy minulle hyvin.