[voikko-devel] Kotuksen sanasto

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Dec 19 12:19:21 EET 2006

Harri Pitkänen kirjoitti (18.12.2006 klo 22.03):

> Joukahaiseen olen lisännyt joitakin bugikorjauksia ja parantanut
> hiukan "Etsi sanaluokka"-toiminnon käytettävyyttä. Tuo toiminto
> näyttää nyt myös taivutusluokkia vastaavat Kotus-luokat, joten
> Kotuksen listaa voi helpommin käyttää apuna oikeaa sanaluokkaa
> määritettäessä.

Kiitos, tuo kyllä auttaa, samoin kuin se, että sanan eri taivutusluokat
saa näkyviin sanatietueesta yhden linkin avulla. Linkkiteksti on jostain
syystä englanniksi: "Find inflection class...".

> Pääsääntöisesti meidän varmaan kannattaa taivutusluokan valinnassa
> epäselvissä tapauksissa noudattaa Kotuksen linjaa, mutta mikään
> ehdoton sääntö tämä ei ole. Harkintaa saa ja pitää käyttää, eihän
> Kotuksen listakaan välttämättä joka kohdassa edusta aivan
> tämänhetkistä tilannetta (tuskinpa heilläkään on aikaa joka vuosi
> käydä koko sanastonsa taivutuksia täydellisesti uudistamassa).

Muistan viime kuukausien aikana olleen pari kolme kertaa eri mieltä
taivutuksesta Kielitoimiston sanakirjan kanssa, kun näkökulmana on
oikolukusanasto. Kotuksella on tietenkin paljon enemmän näkemystä ja
kunnon korpukset käytössä, ja sanoisin, että heidän sanastossaan on
tasan tarkkaan oikeanlainen taivutuksen yleinen paradigma eli
astevaihtelu ja tärkeimmät allomorfit. Oikoluvun kannalta voi kuitenkin
joskus olla perusteltua ottaa mukaan hieman enemmän allomorfeja
esimerkiksi monikon genetiiviin ja partitiiviin. Astevaihtelun suhteen
ottaisin Kotuksen sanaston ja muutkin ohjeet normina.

Eipä silti, muutoksia <paperi>-luokasta <risti>-luokkaan joutuu kyllä
tekemään vielä paljon nykyiselle oikolukusanastolle.

Olisiko joskus mahdollista siirtyä käyttämään taivutusluokkien nimissä
samoja sanoja kuin on Kotuksen taivutusluokkien esimerkkisanat? Tuskin
on mikään kiireellinen asia, mutta voisi päästä samalla eroon siitä,
että meillä nykyään jo aika monet sanat eivät itse kuulu nimellään
kulkevaan taivutusluokkaan.