[hunspell-fi-devel] MySpellista Hunspelliin -siirtymästrategia

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Feb 3 21:33:09 EET 2006

On Friday 03 February 2006 12:55, Martin-Éric Racine wrote:

> Kannataneeko kutsua hänet liittymään jatkossa hunpsell-fi -hankeeseen?

Kannattaa varmaan yrittää. Itse asiassa olen Hunspellin ja Myspellin eroista
Jukan kanssa kirjoitellut viime syksynä jonkin verran, ja hän kyllä tietää
tilanteen ja sen, että Myspellillä ei enää ole tulevaisuutta. Kuten tuolta
hänen sivultaan selviää, hänellä on yhdyssanojen suhteen ollut erilainen
strategia kuin meillä, eli hän pyrkii eksplisiittisesti lisäämään kaikki
tarvittavat yhdyssanat suoraan sanastoon. Itse en usko tuon olevan pitemmän
päälle toimiva ratkaisu, kun yhdyssanoja voi periaatteessa kuka tahansa
kehitellä tarpeen mukaan lisää eikä niitä oikein voi tuomita virheellisiksi
vain sen perusteella, että ne eivät ole mukana sanastossa. Ja käytönnössäkin
järkevän kokoinen yhdyssanalista olisi varmasti paljon suurempi kuin se noin
satatuhatta sanaa joka meille on riittävä sanaston suuruusluokka. Mutta kukin
tekee omalla tavallaan, ja hänellä oli suurin osa tuosta sanastosta jo
olemassa siinä vaiheessa kun minä vasta aloitin Hunspellin kanssa joten on
ymmärrettävää, ettei hän halunnut tuosta vain heittää pois noinkin laajaa
työtä.

> Samalla virolainen Jaak Pruulmann <jjpp at meso.ee> haluaisi osallistua,
> koska tämä harkitsee hunspellin soveltamista Viron kielen tarpeisiin
> graduksi, mutta uskoo itsekin, että homma onnistuu paremmin porukalla
> yhteistyönä suomalaisten kanssa.

Ilman muuta hän on tervetullut osallistumaan. Jaak: if you are reading this
and want to participate, we can discuss technical details in English if that
is easier for you. Your address does not seem to be on the subscriber list so
if you have tried to join this list please mail me directly and we can figure
out what has happened.