[hunspell-fi-devel] Mukaan kehitystyöhön

Teemu Likonen tlikonen at ulapland.fi
Mon Jan 16 23:22:16 EET 2006

On Monday 16 January 2006 19:43, Harri Pitkänen wrote:
> - - Tuolla sanastonkeruusovelluksessa
> näyttäisi olevan kohtuullisesti uusia sanoja odottamassa, pikaisesti
> silmäilemällä siellä on joitakin virheellisiäkin sanoja. Jos haluat
> tunnukset tuohon järjestelmään, niin ne ainakin voisi käydä läpi ja
> poistaa virheelliset. Substantiiveja voisi kanssa luokitella.

Jep, haluan tunnuksen ja voin käydä noiden asioiden kimppuun -
tutustuttuani ensin hieman systeemiin.

> Toinen asia, mikä olisi hyvä organisoida jotenkin, olisi tuo
> erikoisalojen sanaston kerääminen. Jos saisimme myös sitä vähän
> kasaan, voisi olla helpompi houkutella ihmisiä testaamaan Hunspelliä.

Eipä hullumpi idea. Itselle kasvatustiede on kaikkein läheisin, ja
luontevaa olisikin minun lähteä sieltä.

Sitten toinen juttu. Ohjesivulla
  http://www.hunspell-fi.org/ohjeet.php
mainitaan mm., että adjektiiveihin ei pidä lisätä sellaisia sanoja kuin
"juokseva", "lentävä" tai "laulava", koska ne voidaan johtaa verbeistä.
Itse asiassa ne ovatkin verbejä; I partisiippi sisältää juuri kaikki
nuo verbin adjektiivin kaltaiset muodot.

aktiivi:  laula|va     : laula|va|t
passiivi: laule|tta|va : laule|tta|va|t

Sanaluokka on kuitenkin verbi. Mutta kenties tiedättä ja se ohje olikin
tarkoituksella yksinkertaistettu. Kouluissa I partisiipit opetetaan
yleensä adjektiiveina, ettei lasten pää mene ihan sekaisin :)

 - TL