[hunspell-fi-devel] Johdokset

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Jan 20 12:02:14 EET 2006

On Friday 20 January 2006 01:08, Teemu Likonen wrote:
> Mites on, millainen kanta meillä on erilaisiin johdettuihin sanoihin?
>
> Järki -> järkeily, normi -> normisto, kato -> kadotus, huoltaa ->
> huollattaa -> huollatuttaa -> huollatutattaa -> huollatutatuttaa
> -> ... :-)
>
> Jossain ohjeessa neuvottiin jättämään substantiivit pois, jos ne on
> johdettavissa adjektiivista. Kaunis -> kauneus, ilmeisesti myös hyvä ->
> hyvyys, mutta entä kumma -> kummallisuus yms. -suus/-syys -päätteiset
> substantiivit?
>
> Entä -ton ja -tön -johdos: äly - älytön?

Periaate on se, että jos johtaminen jollain mekanismilla on aina (tai
korkeintaan paria poikkeusta lukuun ottamatta) mahdollista kaikista jonkun
sanaluokan sanoista, noita sanoja ei lisätä sanastoon erikseen.
Tähän mennessä tehdyt ratkaisut löytyvät sivulta
http://www.hunspell-fi.org/johtimet.html

Tuota taulukkoa pitäisi tietysti täydentää kattamaan ne kaikki noin 120
yleisintä johdosmekanismia joita suomessa käytetään. Nuo lisäsarakkeet
"Soikko" ja "MS Word 2002" ovat lähinnä mielenkiinnon vuoksi, eli voimme
samalla yrittää analysoida vanhojen oikolukuohjelmien käyttäytymistä samoissa
tilanteissa.

Ja noista luettelemistasi johdoksista pitäisi mielestäni automaattisesti
johtaa ainakin huoltaa -> huollattaa -> huollatuttaa (mutta ei pidemmälle) ja
äly -> älytön. Kaunis -> kauneus tapahtuu jo nyt automaattisesti. Kumma ->
kummallisuus taitaa olla oikeastaan kumma -> kummallinen -> kummallisuus (vai
onko?) ja tuossa ensimmäistä vaihetta ei varmaankaan pidä yrittää
automatisoida, jälkimmäinen taas toimii jo nyt.

Olen muuten tekemässä yliopistolla harjoitustyönä tähän sanojen johtamiseen
liittyvää apuohjelmaa. Aihe hyväksyttiin juuri tunti sitten. Valitettavasti
vain on kyse hyvin perustason ohjelmointikurssin harjoitustyöstä jossa ei ole
käytännössä mahdollista toteuttaa kovinkaan hyödyllistä toiminnallisuutta.