[hunspell-fi-devel] Partisiipit

Teemu Likonen tlikonen at ulapland.fi
Thu Jan 26 18:01:42 EET 2006

On Thursday 26 January 2006 17:37, Ville Nygrén wrote:
> Kannattaa muistaa, että vaikka jossakin mielessä on olemassa
> kirjakieli (tai tapa, jolla suomea kirjoitetaan "oikein"), ei ole
> olemassa mitään virallista kielen teoreettista kuvausta, jota
> tarvitsisi orjallisesti noudattaa.

Näin juuri. Kielioppeja on erilaisia, ja tämä ns. koulukielioppi ja sen
sanojen luokittelu on joskus aikoinaan tehty pedagogisiin
tarkoituksiin. Oikeinkirjoituksen tarkistus on tavallaan oma
kielioppinsa, jossa muoto ratkaisee enemmän. Partisiipit menevät
sujuvasti adjektiivin paradigmaan, vaikka semanttisesti niillä onkin
'jotain tekevä' tai 'jonkinlaisena oleva' -tyylisiä verbin kaltaisia
merkityksiä.

Itse asiassa minäkin opettaisin pienille lapsille partisiipit
adjektiiveina, mutta ohjaisin tiedostamaan niiden verbinkaltaisuuden.

 - TL