[hunspell-fi-devel] -OttA- ja -OittA-johdokset

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Jul 3 12:20:30 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Katsoin, että kaikki sanat jotka oli luokiteltu merkinnällä 'jatko:
> <kirjoittaa>' (joita oli 205 kappaletta) näyttivät olevan
> kolmitavuisia, joten lainaamaasi Suomen kieliopin katkelmaan nojaten
> poistin ko. taivutuskaavasta nuo i-kirjaimettomat versiot. Tämän
> bugin (tai eihän tämä indeksoinnissa edes ole bugi) pitäisi siis olla
> nyt korjattuna SVN:ssä (r193). Huomasin itse asiassa tämän jo
> helmikuussa ('viivoitin' vs. 'viivotin') mutta silloin en vielä
> ymmärtänyt mitään Malagan toimintaperiaatteesta, ja asia oli päässyt
> unohtumaan.

Edelleen menee väärin kaikki "kiilto : *kiilloittaa", "tieto :
*tiedoittaa", "vero : *veroittaa" -jutut. Toisin sanoen kantasanaltaan
kaksitavuiset -o- tai -ö-loppuiset kuuluisivat -otta-taivutukseen.
Pienen grep'ailun perusteella arpoisin ne <alittaa>-osastolle.

En vain oikein vielä tajua Suomi-Malagaa tarpeeksi. Siellä on
esimerkiksi rivi:

[perusmuoto: "verottaa", alku: "vero", luokka: teonsana, jatko:
<kirjoittaa>, äs: a];

perusmuoto-kentässä oleva "verottaa" on oikein. Voikko ei kuitenkaan
sitä tunnista vaan sen sijaan virheellisesti
<kirjoittaa>-taivutusmuodon perusteella tuotettu "*veroittaa"