[hunspell-fi-devel] Roskapostisuodatuksesta listalla

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Jul 5 21:54:46 EEST 2006

Viimeisen parin viikon aikana tälle listalle pyrkivän roskapostin määrä on
kasvanut sen verran, että minun on tänään ollut pakko luopua vanhasta
käytännöstä, joka on sallinut listalle postittamisen myös muista kuin
listalla olijoiden omista osoitteista. Tällaiset viestit ovat tähän asti
tulleet minulle hyväksyttäväksi tai hylättäväksi, mutta nyt niitä tulee
parhaillaan useita tunnissa (kaikki roskapostia), mikä alkaa jo haitata
työntekoa.

Tästä lähtien .com ja .ru -päätteisistä osoitteista tuleva posti hylätään
automaattisesti, jos lähettäjä ei ole listalla mukana. Koska koko listan
olemassaolon ajan .com -päätteisistä osoitteista on tarvinnut hyväksyä
manuaalisesti ainoastaan yksi ei-tilaajan lähettämä viesti
ja .ru -loppuisista ei ainoatakaan, katsoin tämän ratkaisun olevan
hyväksyttävä, vaikka en siitä erityisesti pidäkään. .fi -loppuisista (ja
muista) osoitteista ei-tilaajien posteja hyväksytään vielä manuaalisesti
kuten ennenkin, koska näistä ei roskapostia tule merkittävästi.

Jos sen sijaan listan tilaajien posteja on joutunut roskapostisuodatuksen
uhriksi, en pysty tekemään asialle mitään. Tämä esisuodatus, jos sellaista
on, on palveluntarjoajan tekemää enkä pysty siihen vaikuttamaan, enkä edes
tiedä mihin se perustuu. Minulle voi aina lähettää henkilökohtaiseen postiin
viestejä, jotka eivät mene listalle läpi: välitän niitä sitten listalle.
Jyväskylän yliopiston roskapostisuodatus on sen verran asiantuntevammin
järjestetty, että sen ei pitäisi hävittää validia postia.