[hunspell-fi-devel] Gentoon paketoinnit; bugeista tai ongelmista

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Jul 9 10:18:29 EEST 2006

On Sunday 09 July 2006 02:41, Flammie Pirinen wrote:
> Sen lisäksi panin merkille, että libvoikko ei käänny ilman asetusta
> CFLAGS=-lreadline, jos malaga on käännetty readlinen kanssa, lieneekö
> tämä sitten niitä bugeja puhtaassa malagassa?

Kääntyy kyllä Debianissa ilman tuota asetusta. Malagan
upstream-lähdekoodipaketin mukana tuleva libtool (ltmain.sh) ja sen
konfiguroinnissa käytetty versio autoconfista ovat monta vuotta vanhoja, ja
olen tekemissäni Debian-paketeissa päivittänyt nämä uudempaan versioon
(jaettujen kirjastojen nimet tulivat väärin alkuperäisillä). Tein tämän
debian/rules -tiedostossa seuraavasti:

update-autotools:
       rm -f config.sub config.guess install-sh missing ltmain.sh
       cp /usr/share/misc/config.sub .
       cp /usr/share/misc/config.guess .
       cp /usr/share/automake-1.9/install-sh .
       cp /usr/share/automake-1.9/missing .
       cp /usr/share/libtool/ltmain.sh .
       aclocal
       autoconf

Ehkäpä tämä on samalla korjannut tuon linkitysongelman (libtoolin pitäisi
kyllä osata automaattisesti laittaa oikeat CFLAGSit), kannattaa varmaan
kokeilla tätä myös Gentoossa. Tämä korjaus pitäisi toki saada mukaan Malagan
upstream-versioon.

> Itse softaa minä testasin sekä gentoon dokkareilla että
> project-gutenberg-aineistolla, joka minulla sattui olemaan eräästä
> opiskeluprojektista tallella, ja panin merkille joitain puutteita tai
> omituisuuksia sekä morfologiassa että sanastossa. Mitenkähän näiden
> kanssa on järkevintä menetellä?

Morfologian puutteista kannattaa keskustella tällä listalla. Katso ensin
http://www.hunspell-fi.org/todo.html johon olen listannut tällä hetkellä
tiedossa olevia puutteita, ja jos olet löytänyt jotain muuta niin kerro
siitä. Sanaston puutteista voit ilmoittaa esimerkiksi laittamalla puuttuvia
sanoja www-sovellukseemme http://www.hunspell-fi.org/webapp/ jos nuo sanat
eivät ole kovin kiireellisen tuntuisia. Jos ne vaikuttavat sen verran
tärkeiltä, että haluat ne Voikon 1.0 -versioon, niin kerro tästä listalla.
Hannu ainakin tietää, missä muodossa sanoja lisätään sanastoon, ja Teemu voi
varmaan lisätä niitä SVN:ään harkintansa mukaan. Minulle tämä viesti on nyt
viimeinen tältä erää, palailen listalle toivon mukaan 21.7.