[hunspell-fi-devel] Voida, kanavoida, haravoida

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Jul 25 11:53:39 EEST 2006

Teemu Likonen kirjoitti:

> Antamasi esimerkit "räpelöitsin" ja "takavarikoitsin" ovat täysin
> mahdollisia. "Iso suomen kielioppi" ei ole normatiivinen kielioppi
> vaan kuvaileva, mutta epäilen, onko tällaiseen asiaan normia edes
> olemassa. Jos sellainen halutaan, se olisi kai meidän luotava itse.

Lisään vielä, että tässä ollaan jälleen sen perusongelman äärellä, että
Voikko on absoluuttisen normatiivinen kielioppi, jossa asiat käyttäjän
näkökulmasta joko hyväksytään tai ei hyväksytä. Todellisuudessa
absoluuttisen normatiivista kielioppia ei ole olemassakaan, ja
oikoluvun tekijästä tulee tavallaan normeja asettava kielenhuoltaja,
koska kaikkia normeja ei ole valmiina.

Joku kehittynyt oikoluku ehkä osaisi ns. hyväksyä sanan "panikoitsija"
mutta antaa ilmoituksen, että se ei sovi kaikkiin tekstilajeihin, ja
ehdottaa vaihtoehtoa. Tällaisen kehittyneemmän oikoluvun tekeminen on
minusta vähän niin ja näin, koska hyvän kirjoittajan täytyy joka
tapauksessa osata kieli hyvin ja kyetä tekemään tekstilajin,
kohdeyleisön ym. suhteen valintoja.

Minulle kelpaa hyvin, että Voikko ei hyväksy kaikkia "(hän)
rekisteröitsee" -tyylisiä uusia muodosteita. Tekstinkäsittelyohjelman
punainen alleviivaus ainakin laittaa käyttäjän miettimään, että
kannattaakohan tuota sanaa käyttää, ja käyttäjä tekee valinnan omin
perustein.