[hunspell-fi-devel] Sanalista

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Jun 22 11:02:24 EEST 2006

On Sunday 18 June 2006 14:04, Teemu Likonen wrote:

> ...Vimin sisäinen [ia]spell-tuki ei käy. Bram vastaa:
>
>     This is not an option, because Vim has different requirements.
>     ispell and aspell are not sufficient.  Esp. when it comes to finding
>     the end of a word (Vim expects the spell checker to do this,
>     ispell/aspell expect to get a whole word).  It becomes more
>     complicated when finding suggestions.  And speed is an issue: Vim
>     does this while redrawing, thus spell checking must be very fast.
>     Just the communication overhead is already too much.

Ei ole mitenkään mahdotonta lisätä libvoikkoon rajapintaa, jonka kautta voi
syöttää tekstiä kappale kerrallaan ja libvoikko huolehtisi tekstin
jakamisesesta sanoihin. Tämä on itse asiassa välttämätöntäkin jos joskus
halutaan kehittää kieliopin tarkistinta tai edes sanan ympäristön huomioivaa
oikolukua. Malagan nopeus (tai ainakaan nykyisen Suomi-malagan) ei ehkä ole
aivan riittävä hitaammilla koneilla jos vaaditaan että koko ruudullinen
tekstiä on saatava oikoluettua ihmisen reaktioaikaa nopeammassa ajassa. Tässä
kyllä libvoikon tarjoama oikolukuvälimuisti auttaisi merkittävästi:
esimerkiksi rivi kerrallaan liikuttaessa suurin osa ruudulla olevasta
tekstistä pysyy samana, joten useimmille sanoille saadaan oikolukutulos
suoraan välimuistista.

> Toistaiseksi täytyy siis unohtaa Vimin oma oikoluku ja käyttää
> vimspell-skriptin kautta tmispelliä. Bram tosin näytti hieman
> kiinnostuvan Malagasta. Voiko sitä tukea jotenkin suoraan Vimistä ilman
> libvoikkoa? Hienoahan se olisi, jos Vim osaisi itse tehdä
> Malaga-koodista omat sanastonsa.

Kyllä Malagaa voi käyttää suoraan (Oo2-voikon versiossa 1.0 tein niin kun
libvoikkoa ei vielä ollut olemassa). Tässä tulee vain vastaan pieni
lisenssipulma: Vimin lisenssi on GPL:ää vapaampi, joten jos Malagasta tulisi
oleellinen osa Vimin oikolukua, lisenssin tarjoamia lisäoikeuksia ei voisi
enää hyödyntää luopumatta oikolukuominaisuudesta.