[hunspell-fi-devel] Anagrammeja

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue May 23 11:00:38 EEST 2006

On Monday 22 May 2006 22:59, Teemu Likonen wrote:
> Löysinpä melkoisen anagrammitapauksen: sanasta "voihkaisi" Voikko löytää
> 484 erilaista versiota. Mukana on kyllä outojakin. Minulle outoja ja
> sanoissa toistuvia morfeemeja ovat ainakin: akt, ais, hii, hi, ka, hik,
> kaih, kaist ja viais. Outoja yhdyssanoja siellä toki on mutta monet
> teoriassa mahdollisia. Onko "ivathaikos" kenties "iva" + "thai" +
> liitepartikkelit "ko" + "s"? Vai onko "kos" erisnimi "Kos" (saari)?
>
> (Samalla tuli huomattua, että "shiia" hyväksytään muttei "šiiaa". Samoin
> muissa hattu-s:llisissä sanoissa.)

> [...]

Näissä on jokunen, jotka johtuvat omista virheistäni (korjaan ne tänään),
mutta ainakin "sohivakita" tunnistuu myös Hannun versiossa, vaikka sitä ei
tarvittaisi.

Tässä pitäisi oikeastaan miettiä mitkä tällaisista
johdos+nimisana -yhdistelmistä ylipäätään pitäisi hyväksyä.
Adjektiivijohdokset (sohiva) + nimisana ovat kai pääsääntöisesti väärin, eli
niitä ei ehkä kannattaisi hyväksyä (ei kirjoiteta "seisovapöytä"
vaan "seisova pöytä").