[voikko-devel] ATK-termit perussanastossa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Nov 20 16:20:05 EET 2006

On Monday 20 November 2006 08:07, Hannu Väisänen wrote:
> Kallistuisin sinne päin, että atk-termit ja muut erikoisalojen sanat
> olisi hyvä merkitä Suomi-malagan sanastoon.
>
> Toisaalta olen sitä mieltä, että henkilö, joka ylläpitää atk-termien
> sanastoa saa itse päättää, merkitseekö hän termit vai ei. Sama koskee
> muitakin erikoisalojen sanastojen tekijöitä.
>

> Olenko ymmärtänyt asian oikein, että tällaiset erikosalojen sanastot
> tehdään Joukahaisen ulkopuolella suoraan Suomi-malagan sanastoksi?

Ne tehdään pääasiassa Joukahaisessa, kuten muukin sanasto. Jatkossa
(käytännössä sitten kun lyhenteet viedään Joukahaiseen) tarkoitus on, että
erikoisalojen sanastoa käsitellään pelkästään Joukahaisessa, ei lainkaan
käsin. Tältä kannalta katsottuna ei siis ole mitään erityistä tarvetta
merkitä jokaista sanaa erikseen atk-termiksi, jos tiedostossa ei ole muita
kuin atk-termejä. Merkinnän ainoa käytännön vaikutus on se, että se tekee
jokaisesta rivistä vähän pidemmän, mikä hidastaa editointia.

Luettavuusanalyysissä tuota tietoa voisi kyllä käyttää, mutta epäilenpä että
se ei yksinään vielä paljon mitään luettavuudesta kerro. Pitäisi myös katsoa
sanojen pituutta ja rakennetta, ja tietää perussanaston sanojen
yleisyydestäkin jotain. Hankalasti luettavaa tekstiä voi kirjoittaa muutenkin
kuin atk-termejä käyttämällä, ja toisaalta jokin atk-alan teksti ei
välttämättä ole hankalasti luettavaa vain siksi, että siinä esiintyy
tietokoneohjelmien nimiä. Sanojen yleisyyttä numeerisella asteikolla kuvaava
kenttä on tulossa Joukahaiseen luultavasti vielä tämän vuoden puolella, siitä
voisi olla enemmänkin apua tällaisessa käytössä.