[voikko-devel] tunnistumattomia sanoja

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Nov 25 12:03:25 EET 2006

Tero Kuparinen kirjoitti:

> Löysin joitain lähinnä yhdyssanoja joita voikko ei vielä tunnista. En
> ole varma mitä näiden kanssa tulisi tehdä.
>
> pitkäaikaistyötön

Olen nyt vain muutamien kokeilujen varassa, mutta näyttäisi, että SMV
tekee kaikkialle sopivat hevos- tai aikais-tyyliset yhdysosamuodot
substantiiveista ja adjektiivi-substantiiveista, jotka kuuluvat
taivutusluokkaan <nainen>. Lisäksi ne tehdään
adjektiivi-substantiiveista, joilla on <inen>-lippu.

Myös <nainen>-luokan pelkiksi adjektiiveiksi määritellyistä sanoista se
tehdään, jos yhdyssanan perusosa on -mAinen-päätteinen,
esimerkiksi "anakronistiskoiramainen".

Ulkopuolelle jäävät kaikki pelkäksi adjektiiviksi määritellyt sanat,
jotka eivät yhdisty -mAinen-päätteiseen sanaan. Ulkopuolelle jäävät
myös pelkäksi substantiiviksi määriteltyjen sanojen <inen>-lipulla
johdetut adjektiivit, muun muassa "aika+inen".

Yhteenvetona lienee se, että sanassa pitää olla substantiivisuutta,
jotta yhdysosamuoto syntyisi. Puhdas adjektiivi <nainen>-luokassa tai
<inen>-johdoksena käy vain, jos perusosa on -mAinen-päätteinen.

Sotken sekavaa viestiäni vielä lisää: Edellä mainituissa tilanteissa
määritysyhdyssanat eivät siis tunnistu: "pitkäaikaisdemokraattinen"
(merkitys 'pitkän aikaa demokraattinen'). Summayhdyssanat sen sijaan
tunnistuvat: "pitkäaikais-demokraattinen" (merkitys: 'sekä
pitkäaikainen että demokraattinen').

Kuinka tällaiset pitkäaikais- tai alkuperäis-tyyliset tilanteet saadaan
mukaan? Tapoja on varmaan useita mutta järkevimmät ehkä tässä: Voidaan
luoda adjektiivi-substantiivit "aikainen" ja "peräinen" (tai
mahdollisesti pelkkä "alkuperäinen"). Voidaan myös luoda
etuliitteet "alkuperäis" ja "pitkäaikais".

Olen itse asiassa jo tehnyt jonkin aikaa sitten
etuliitteen "alkuperäis". Olisi kuitenkin hyvä keskustela, millä
tavalla tämän tyylisiä yhdysosamuotoja jatkossa lisätään, etuliitteinä,
<nainen>-substantiiveina, <nainen>-adjektiivi-substantiiveina vai
muuttamalla yhdyssanasääntöjä joiltakin osin. Ehkä se riippuu
tilanteesta, mutta koulukieliopin logiikka sinänsä ei mielestäni tarjoa
tähän vastausta. Kysymys on nyt vain meidän toteutusta koskeva.

> vanhassakaupungissa

Joissakin käsitteissä todella yhdyssanan määriteosana oleva _adjektiivi_
taipuu myös sijoissa. Näinhän on tietysti numeraalien kanssa.
Mitenkähän tämä pitäisi korjata? Esimerkiksi juhlapäivän "uusivuosi :
uuteenvuoteen" tai sanan "omatunto : omallatunnolla" kohdalla jokainen
taivutus on laitettu erikseen tiedostoon yhdyssanat.lex.

On myös paikannimiä, kuten Iso-Britannia ja Uusi-Seelanti, jotka
taipuvat näin. Tosin horjuntaa käytännöissä on. Nämä tunnistuvat, koska
ilmeisesti yhdysmerkin vuoksi sallitaan mikä sija tahansa.

> alkeishiukkanen

Näköjään alkeet-substantiivin <inen>-lipun avulla syntyy
adjektiivijohdos "alkeinen". Se ei kuitenkaan muodosta
alkeis-yhdysosamuotoa, koska johdos on pelkkä adjektiivi. Pitäisi joko
luoda (adjektiivi-)substantiivi "alkeinen" tai lisätä
etuliite "alkeis".

> iltapäivisin / aamupäivisin

Lisäsin nämä adverbeiksi (seikkasanoiksi).