[voikko-devel] Suomi-malagan taivutuskaavoista, Joukahaisen sanastosta (oli Suomi-malaga versio 0.9.3 julkaistu)

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Tue Nov 28 07:32:18 EET 2006

On Mon, Nov 27, 2006 at 08:54:15PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Katselin myös suomi.all-tiedoston generointia. En ole vielä ihan ehtinyt
> sisäistää noiden taivutuskaavojen toimintaa. Lähinnä mietin nyt sitä, että
> miten SMV:n switch-optioiden (vanhahkot_muodot, vanhat_muodot) kanssa käy
> tuossa uudessa systeemissä? Niitä ei näy missään, ja ne pitäisi jotenkin
> kyllä saada toimimaan ennen kuin voimme tuohon voi ryhtyä siirtymään.
> Uskoisin, että noiden optioiden määrä vain lisääntyy jatkossa, joten ne ovat
> meille aika tärkeä ominaisuus.

Niitä ei olekaan missään. Tällä hetkellä taivutuskaavoista voidaan
generoida vain kaksi eri taivutusta. Sukija-version taivutukseen
otetaan kaikki esimerkkisanojen taivutukset ja Voikko-version
taivutukseen vain niitten esimerkkisanojen tai sijamuotojen
taivutukset, joita ei ole merkitty tähdellä (*). Liput
vanhahkot_muodot, vanhat_muodot ja vielä olemassa olemattomat liput on
parasta toteuttaa niin, että tähden asemesta taivutusmuotoja merkitään
numeroilla 1, 2, 3, ... ja lipulla valitaan, mitkä numerot otetaan
mukaan Voikko-version taivutukseen, esim.

set switch taivutus <2, 3, 4, 42, 314159>

Minä voin korvata kaikki tähdet ykkösellä ja muuttaa tiedoston
suomi.all generoivat Perl-ohjelmat käyttämään numeroita tähden
asemesta, mutta oikoluvun kehittäjien täytyy sitten kuvata
taivutusmuodot tarkemmin tai ainakin kertoa minulle, mitä pitää
muuttaa. Esim: merkitään numerolla 2 kulkijata-tyyppiset muodot,
numerolla 3 taivahalla-tyyppiset muodot, jne. Numero 1 varataan
taivutusmuodoille, joita ei missään tapauksessa haluta
Voikko-versioon.

Tiedoston suomi.all generointia on selitetty tiedostossa
taivutuskaavat/LUE.MINUT. Jos siinä on jotain epäselvää, kerro
minulle, niin yritän selittää asian paremmin.

Jotta Sukija-versio voisi jatkossa käyttää automaagisesti
Joukahaisen generoimaa sanastoa, sanaston generointiin
täytyy tehdä muutoksia. Miten tuo olisi parasta järjestää?