[voikko-devel] Suomi-malagan taivutuskaavoista, Joukahaisen sanastosta

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Thu Nov 30 07:42:31 EET 2006

On Wed, Nov 29, 2006 at 02:34:51PM +0200, Harri Pitkänen wrote:

> En ymmärrä tätä selitystä. Miten muutaman rivin siirtäminen toisiin
> tiedostoihin johtaisi uusien tiedostojen syntyyn?

Pitäisi tehdä tiedostot 01valo.txt, 01aalto.txt, 01alku.txt, ...
ast- ja txt-tiedostojen tietoja ei voi laittaa samaan tiedostoon,
koska koodin generoinnissa ast-tiedostot luetaan kahdesti, mutta
txt-tiedostot vain kerran.

Sitä paitsi kahden erilaisen tiedon lukeminen samasta tiedostosta on
hieman hankalampaa kuin yhdenlaisen tiedon lukeminen. Pitäisi mm.
tarkistaa, ovatko tiedot oikeassa järjestyksessä.

Tietysti koodin generointia voi muuttaa niin, että tiedot voidaan
lukea samasta tiedostosta, mutta miksi muuttaa järjestelmää, joka
toimii?

> Dokumentaation lisensseistä meillä ei
> ole tosin vielä ollut puhetta. Minulle käy siinäkin oikeastaan mikä tahansa,
> kunhan lisenssi on GPL-yhteensopiva (tai "lisenssi X + GPL" -kaksoislisenssi)
> jotta dokumenteista voi huoletta tehdä GPL:n alaisia ohjelmia siinäkin
> tapauksessa, että dokumentti itsessään sisältää toteutettavan ohjelman
> oleelliset algoritmit.

Suomi-malagan dokumentaation lisenssi on GNU Free Documentation
License Version 1.1 tai uudempi. Sopiiko?

> Antaisitko ensin esimerkkejä tapauksista, joissa sanoja pitäisi siirtää
> toiseen taivutusluokkaan?

Ennen:    [perusmuoto: "asettaa", alku: "ase", luokka: teonsana, jatko: <ammottaa>, äs: a];
Muutettu: [perusmuoto: "asettaa", alku: "aset", luokka: teonsana, jatko: <alittaa>, äs: a];

Ennen:    [perusmuoto: "ehdottaa", alku: "ehdot", luokka: teonsana, jatko: <alittaa>, äs: a];
Muutettu: [perusmuoto: "ehdottaa", alku: "ehdo", luokka: teonsana, jatko: <ammottaa>, äs: a];

Ennen:    [perusmuoto: "Berija", alku: "Beri", luokka: sukunimi, jatko: <kulkija>, äs: a];
Muutettu: [perusmuoto: "Berija", alku: "Berij", luokka: sukunimi, jatko: <apila>, äs: a];

Kulkija-taivutustyypistä tehdään johdoksia, joita apila-tyypistä ei tehdä: kulkijatar, kulkijuus.

Sitten on vielä tapauksia, joissa taivutusluokkaa ei ole muutettu, mutta alku-kenttää on muutettu.

Ennen:    [perusmuoto: "harhailla", alku: "harhail", luokka: teonsana, jatko: <arvailla>, äs: a];
Muutettu: [perusmuoto: "harhailla", alku: "harha", luokka: teonsana, jatko: <arvailla>, äs: a];