[voikko-devel] Jotakuta / senhetkinen

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Oct 1 18:40:59 EEST 2006

On Sunday 01 October 2006 18:26, Teemu Likonen wrote:

> Vastaavassa testissä myös jotakuta-sanasta joiden- ja johon-alkuiset
> keräävät paljon ylimääräistä.

Tiedostossa sanat.lex oleva "jompi" taitaa olla turha. Paitsi että taitaa olla
luvallista kirjoittaa myös "jomman kumman", "jommassa kummassa" jne. Voisit
kokeilla laittaa tuohon sanaan kentän
tiedot: <ei_ys>
ja katsoa riittääkö se. Myös sanalle "joka" voi kokeilla samaa. Minulla menee
nyt pää sekaisin näiden sanojen kanssa, joten en tiedä mitkä loppujen lopuksi
ovat oikein ja mitkä eivät :)

> Sitten toinen juttu. Kuinka senhetkinen-sana pitäisi lisätä sanastoon?
> Se taipuu luokan <nainen> mukaan, mutta adjektiivina se tuottaa myös
> vertailumuotoja. Ne eivät oikein tunnu sopivan. Substantiivina sana
> taitaa toimia.

Voit laittaa sen toistaiseksi adjektiiviksi. Sanastossa on jo nyt paljon
adjektiiveja, joita ei saisi taivuttaa vertailumuodoissa
("ekstra", "*ekstrempi", "*ekstrain"). Niitä varten on lisättävä sekä
Joukahaiseen että Suomi-malagaan lippu "ei taivu vertailumuodoissa" ja
käytävä kaikki adjektiivit kertaalleen läpi lisäten lippu tarvittaville
sanoille.