[voikko-devel] Lippu ei_ys

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Oct 2 17:11:52 EEST 2006

Hannu Väisänen kirjoitti:

> Lippu ei_ys toimii näköjään vain nimennössä/nominatiivissa (sanaa
> isi+maa ei hyväksytä, mutta isin+maa hyväksytään). Onko syytä laittaa
> se toimimaan myös muissa sijamuodoissa?

Olisikin hyvä saada tarkat määritelmät, kuinka esimerkiksi liput ei_ys,
ei_ysa ja ei_ysj toimivat. Sitten niiden toiminta kannattaa jäädyttää.

Törmäsin puoliksi sattumalta kristitty-sanaa tänään aiemmin ja kokeilin
sen toimintaa. Aluksi "tapakristitty"- tai "äärikristitty"-tyyliset
muodot eivät toimineet lainkaan. Muuten sanan "kristitty"
laatusana-luokasta nimi_laatusana-luokkaan, jolloin em. yhdyssanat
alkoivat toimia.

Tuloksena on kuitenkin se, että myös kaikki "kissakristitty"- ym.
yhdyssanat kelpaavat, samoin "kristittykissa". Ensimmäinen ei niin
haittaa, koska on mahdollista keksiä monenlaisia määriteosia.
Jälkimmäisen esimerkin kaltaiset sanat poistin lisäämällä ei_ysa-lipun,
jolloin ainoastaan kristitty-sanan genetiivimuoto näyttäisi toimivan
yhdyssanan alkuosana.

Voi olla, että olen tätä tilannetta lähestynyt väärästä suunnasta. Voiko
tätä sanaa ja vastaavaa tilannetta lähestyä muilla tavoilla?