[voikko-devel] Lippu ei_ys

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Oct 2 20:22:25 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Ehdotan tarkaksi määritelmäksi seuraavia sääntöjä:
> 1) Jos sanassa on lippu ei_ysa, sen perään ei voi liittää nominia,
> verbiä tai etuliitettä.
> 2) Jos sanassa on lippu ei_ysj, sitä ei voi liittää toisen sanan
> perään nominina, verbinä tai etuliitteenä.
> 3) ei_ys = ei_ysa + ei_ysj
> 4) Jos edellä olevia lippuja sisältävästä sanasta muodostetaan uusia
> sanoja johtamalla, taivuttamalla tai yhdistämällä, uusi sana perii
> tuon lipun.

Nyt näyttää toimivan seuraavasti: Normaalisti sallitaan, että määriteosa
on nominatiivissa tai genetiivissä. Perusosa saa tietysti olla missä
sijassa vain.

1) ei_ys näyttäisi kieltävän kaiken sanan liittämisen toisiin sanoihin.
2) ei_ysa hyväksyy sanan määriteosaksi vain genetiivissä (yks. ja mon.).
3) ei_ysj kieltää sanan olemasta perusosana.

Muuten tämä kai toimii niin kuin ehdotit, minun kohta 2 sallii
määriteosana olemisen genetiivissä. Samalla se tarkoittaa, että ei_ys
on eri asia kuin ei_ysa ja ei_ysj yhdessä. Nykyisessä toimintatavassa
tuntuu olevan järkeä. Ainakin tämän kristitty-sanan kohdalla on
tilanne, jossa sana on hyvä sallia genetiivimääritteenä mutta ei
nominatiivina. Esimerkiksi "kristitynmatka" voisi olla jokin käsite.

Hmm, ehkä mitään ei tarvitse muuttaa. Tosin teoriassa voi kai olla
tarpeen sellainenkin tilanne, jossa halutaan sallia sana määriteosaksi
vain genetiivissä (ei_ysa) ja samalla kieltää sanan esiintyminen
perusosana (ei_ysj). Voiko sanalle laittaa nämä kaksi lippua? Kuinka?
(Niin kuin totesin, ei_ys on eri asia kuin ei_ysa ja ei_ysj yhdessä.)

ei_ysa toimii tavallaan järkevästi salliessaan määriteosana olemisen
genetiivissä; genetiivimääritteet ovat yleisiä. Itse nimi ei_ysa on
kuitenkin harhaanjohtava, koska sen perusteella olettaisi, että tasan
tarkkaan ei sallita yhdyssanan määriteosana olemista.

Voisiko lippujen nimiä selkiyttää? Jos ne toimisivat niin kuin Harri
ehdotti, mutta lisätään jokin keino sallia määriteosana oleminen vain
genetiivissä (ysa_omanto?) ja vain nominatiivissa (ysa_nimentö?). Joka
tapauksessa toiminta kannattaa kirjoittaa selkeästi auki esim.
suomi.sym-tiedostoon.