[voikko-devel] Joukahainen on otettu käyttöön

Reijo Tomperi reijo.tomperi at pp2.inet.fi
Sun Oct 15 00:34:58 EEST 2006

Harri Pitkänen wrote:

> LIKE ja ILIKE ovat huonoja siinä mielessä, että ne ovat liian yksinkertaisia.

Tarkoitinkin tuohon "tarkka haku" osioon. Olettaisin että sen
tarkoituksena on etsiä tarkasti määriteltyjä sanoja, ilman
jokerimerkkejä. Eli siihen mielestäni ILIKE riittäisi ja mielestäni sen
pitäisi olla hyvin yksinkertainen, eli maksimissaan _ ja % jokerimerkit
sallittuina, mutta ei mitään muita erikoismerkkejä.

> Itse olen kallistumassa säännöllisissä lausekkeissa operaattorin ~* käyttöön,
> kuitenkin sellaisella lisämausteella, että asetetaan
> V := [aeiouyäö]
> C := [bcdfghjklmnpqrstvwxzšž]
> A := [aä]
> O := [oö]
> U := [uy]
> _ := .
> % := .*

Peruskäyttäjät eivät yleensä kai tarvi jokerimerkkejä kummempaa hakua ja
heille riittänee tuo ensimmäinen yksinkertainen haku, joten heistä ei
tarvitse mielestäni hirveästi murehtia (ohjeita voi toki kirjoittaa).

Siitä en osaa sanoa onko tuo riittävän monipuolinen sitten
pro-käyttäjille? Lähinnä varmaan kannattaa tuo tehdä haku sellaiseksi
millaisen sinä siitä haluaisit, koska kuitenkin tuohon pro-luokkaan
mielestäni kuulut, eli etsit välillä sanoja joissa on jokin tietty pääte
jne.