[voikko-devel] Lippu vanhahkot_muodot. Suomi-malagan version 0.9.0 tilanne.

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Oct 18 11:18:19 EEST 2006

On Wednesday 18 October 2006 08:57, Hannu Väisänen wrote:

> Tämä lippu varmaan pitää olla myös Suomi-malagan uudessa versiossa,
> jossa suomi.all generoidaan taivutuskaavojen esimerkkisanoista?
>
> Voiko vanhahkojen taivutusmuotojen käytön toteuttaa niin, että
> suomi.malaga pitää generoida uudelleen, jos lipun arvoa muuttaa?
> Tällöin se ei enää voi olla malagan lippu.

Hmm, en ihan ymmärtänyt. Eihän tuo ole malagan lippu vaan mallexin, eli siis
uudelleengenerointi pitää tehdä jo nykyäänkin. Ei minun puolestani ole siis
suurta väliä vaikka suomi.all pitäisi tässä välissä myöskin generoida
uudelleen. Ainoa toive on se, että generoinnin tekevä ohjelma ei ole
Perlillä, Pythonilla tai vastaavalla tehty, koska silloin sen käyttäminen
Windowsissa on aika hankalaa. C tai C++ -ohjelma käy, jos se ei vaadi mitään
kovin kummallisia lisäkirjastoja toimiakseen.

Toisaalta eikö noita switch-ehtojakin voi generoida tiedostoon suomi.all?
Silloin tämä nykyinen konfiguraatio toimisi, eikä haittaisi vaikka tekemäsi
ohjelma olisikin Perliä, kun loppukäyttäjä ei sitä enää tarvitsisi.

> Kaikki esimerkkisanat ovat nyt valmiit, mutta sanojen johtaminen
> teonsanoista ei vielä ole kunnossa. Toistaiseksi voidaan johtaa esim.
> muistaa -> muistaja, mutta ei muistaa -> muistella tai muistaa ->
> muisto. Kun vanha versio tunnisti yli 90 prosenttia myspellin
> sanastosta, nykyinen versio tunnistaa noin 10 prosenttiyksikköä
> vähemmän.
>
> Kannattaako versio 0.9.0 julkaista jo tällaisena keskeneräisenä?
> Tarkoitus tietysti on saada aikaan versio, joka tunnistaa samat sanat
> kuin versio 0.8.

Julkaise vaan, kyllä minä ainakin mielelläni siihen tutustuisin. Ideaalisessa
tilanteessa Joukahaista voisi mukauttaa käyttämään samoja
esimerkkisanatiedostoja, jolloin pääsisimme eroon bugeista joissa Joukahainen
ei välttämättä näytä samoja taivutusmuotoja mitä Suomi-malaga tunnistaa.

Toisaalta kuten sanoin aikaisemmin, omat aikatauluni ovat tällä hetkellä sen
verran täynnä jo että jos tämä Suomi-malagoiden yhdistäminen vaatii minun
puoleltani paljon työtä, se melko varmasti jää ensi vuoden puolelle,
todennäköisesti ensi kesälle. Onko mahdollista siirtymävaiheessa generoida
vain osa taivutuskaavoista tuolla uudella ohjelmalla ja ottaa loput vanhasta
suomi.all-tiedostosta? Jos on, niin siirtyminen tähän uuteen systeemiin voisi
tapahtua vähitellen, mikä helpottaisi asiaa aika tavalla.