[voikko-devel] varjoisaa, varjoisata

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Oct 18 14:03:36 EEST 2006

On Wednesday 18 October 2006 13:34, Teemu Likonen wrote:

> - -

> Minustakaan näitä -AtA-partitiiveja ei tarvita. Ne ovat jotain vanhaa,
> runollista tai murteellista kieltä - tai kaikki näitä. Asetuksen
> vanhahkot_muodot taakse ne voisi minusta laittaa.

Mutta vanhahkot_muodot on oletuksena käytössä. Jos halutaan, että
AtA-partitiivit ovat oletuksena pois käytöstä, mutta ne saa halutessaan
päälle, pitäisi tehdä uusi lippu vanhat_muodot. Eli siis meillä olisi

mallex: set switch vanhahkot_muodot yes
mallex: set switch vanhat_muodot no

ja AtA-partitiivit ovat tuon vanhat_muodot-lipun takana. Tämä on tulevaisuutta
ajatellen luultavasti paras ratkaisu, käyttäjät voivat valita oletukseen
nähden sekä tiukemman että sallivamman oikoluvun.

On Wednesday 18 October 2006 13:43, Hannu Väisänen wrote:
> Itse asiassa minun piti kysyä juuri tätä. (-: Siis jotenkin näin:
>
> if (switch(malli) = voikko) then
>   if (switch(vanhahkot_muodot) = yes) then
>     generoidaan_myös_vanhahkot_muodot
>   else
>     generoidaan_vain_uudet_muodot
>   end;
> else
>   generoidaan_sukija_version_taivutusmuodot
> end;

Näin. Nyt meillä kyllä on käytössä tiedostossa suomi.all apufunktio, jolla
näitä lipuista riippuvia taivutuksia on helppo käsitellä. Esimerkki sen
käytöstä
 voikko_lista_vain_lipulla(vanhahkot_muodot,
                         taivutuskaava ($tietue,
                                        [olento_nA: $heikko_aste]))

Tuo funktio yksinkertaisesti palauttaa toisen parametrin listan sellaisenaan,
jos switch(malli) = voikko ja ensimmäisen parametrin määrittämä lippu on
asetettu. Muutoin se palauttaa tyhjän listan.

Tietysti kun koodia generoidaan automaattisesti, tällaisilla apufunktioilla ei
välttämättä saavuteta oleellista hyötyä. Mutta asiaa kannattanee harkita.