[voikko-devel] Suomi-malaga versio 0.9.0 julkaistu

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Oct 19 10:04:09 EEST 2006

On Thursday 19 October 2006 07:06, Hannu Väisänen wrote:
> http://joyds1.joensuu.fi/sukija/suomi-malaga-0.9.0.tar.bz2
>
> Kääntämisessä tulee paljon varoituksia
>
> Rule "xxx" can't be reached.
>
> mutta niistä ei tarvitse välittää.
>
> Tämä on siis keskeneräinen versio, joka ei tunnista
> kaikkia sanoja, jotka versio 0.8 tunnisti.
>
> Tiedosto suomi.all on generoitu automaagisesti. Asiasta
> on dokumenttia tiedostossa taivutuskaavat/LUE.MINUT

Hienoa. Kyllä tuo minusta näyttää oikein käyttökelpoiselta, jopa niinkin että
haluaisin aloittaa siirtymisen tuohon heti kun Voikon versio 1.2 on saatu
julkaistua (ja tietysti vasta kun olet itse saanut tuon valmiiksi).
Yksityiskohtia on mietittävä sitten, mutta ainakin nopeasti katsottuna
näyttäisi siltä, että siirtymään ei liity kohtuutonta vaivaa.

Myös noiden vanhoja muotoja ohjaavien lippujen yhdistäminen yhdeksi
numeeriseksi lipuksi on täysin mahdollista. Mutta ehkä haluamme myös erotella
vanhat muodot ja murteelliset muodot erikseen, ja jopa laittaa eri alueiden
murteelliset muodot eri lippujen alle. Tuo on varmaankin toteutuksen kannalta
vain pieni yksityiskohta.

Tiedosto suomi.lex_l on muuten tässä versiossa vain 5,9 megatavua, kun se
nykyisessä SMV:ssä on 10 megatavua. Johtuuko tämä ero pelkästään noista
puuttuvista sanoista, vai oletko onnistunut jotenkin muuten optimoimaan tuon
tiedoston kokoa?