[voikko-devel] Voikko ja Windows: hieman edistystä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Oct 22 13:15:41 EEST 2006

Olen viikonlopun aikana saanut tilaisuuden hieman opetella Windowsin käyttöä.
Liitteenä muistiinpanoja siitä, kuinka sain Voikon käännettyä Windows XP Home
Edition -käyttöjärjestelmässä. Myös jaetun kirjaston voikko.dll kääntäminen
onnistui, tosin ei libtoolin avulla vaan väkisin gcc:tä suoraan käyttämällä.

Ongelmana on vielä se, että syntyvä ohjelma ei toimi. Iconv valittaa, ettei se
osaa muunnosta UTF-8 <-> WCHAR_T. Tämän voi kiertää korvaamalla WCHAR_T:n
UCS-2:lla libvoikossa. Mutta epäilen, että ongelma johtuu käyttämistäni
valmiista libiconv-binääreistä, jotka ovat aika monta vuotta vanhasta
versiosta tehtyjä. Olisi siis hyödyllistä kokeilla uudempaa itse käännettyä
libiconvia, mutta siihen minulla ei nyt ollut aikaa. Kuitenkin tuo UCS-2:n
käyttö saa ainakin voikkospell-testiohjelman toimimaan.

Windowsissa sizeof(wchar_t) == 2, joten libvoikon ucs4-funktiot ovatkin siellä
varsin harhaanjohtavasti ucs2-funktioita. Tuskinpa tuosta kuitenkaan on
mitään todellista haittaa, libvoikkoa käyttävien sovellusten kannattaa
mieluiten pitäytyä UTF-8:ssa.

Testasin myös Oo2-soikon asennusta Windowsissa ensimmäistä kertaa itse.
Koneelle asennettu Nortonin palomuuriohjelma antoi toimenpiteen johdosta
peräti 17 "suuren riskin" varoitusta jotka oli kaikki hyväksyttävä ennen kuin
asennus oli saatu loppuun. Lisäksi olen myös saanut palautetta, jonka mukaan
Oo2-soikkoa ei voi lainkaan asentaa koneille joissa on käytössä normaalia
tiukemmat rajoitukset tavallisten käyttäjien oikeuksille asentaa ohjelmia.
Siispä suosittelisin, että yritämme kehittää Voikkoa varten tuota
asennusohjelmaa vähän käyttäjäystävällisempään suuntaan. Mieluiten siten,
että oletuksena tehdään kaikille käyttäjille jaettu asennus kuten
Linuxissakin on tehty ihan alusta lähtien.

En edelleenkään aio itse ryhtyä jakamaan Voikon Windows-binäärejä julkisesti,
koska käyttämäni kone on pääasiallisesti muiden kuin minun käytössä. Mutta
toivottavasti näistä tiedoista on apua muille.