[voikko-devel] Taivutusluokka "karahka"

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Tue Oct 24 11:49:48 EEST 2006

On Mon, Oct 23, 2006 at 05:31:16PM +0300, Harri Pitkänen wrote:
> Olisiko siis mitään haittaa siitä, jos Sukija-versiossa kaikille karahka- ja
> kulkija-luokan sanoille hyväksyttäisiin nuo harvinaiset sijamuodot?

Siitä on se haitta, että se on väärin.

Ruokahalu on kasvanut syödessä. Alun perin olin tyytyväinen, että olin
saanut aikaan ohjelman, joka muuttaa suomen kielen sanat perusmuotoon
ja hyväksyin virheet, jotka eivät vaikuta asiaan, mutta nyt olisi hyvä
saada aikaan suomen kielen muoto-opin kuvaus, joka on ''oikein''
(miten se sitten määritelläänkään) eli karahka-taivutusta ei voi
hyväksyä sanoille, jotka pitää taivuttaa kuten kulkija.

Erehdyin sanomaan karahka-sanan taivutusmuotoja karahkojen, karahkoja
(harvinaisiksi), mutta ne eivät sitä ole edes Suomen kielen
perussanakirjassa (eivät ole sulkeissa), ja näitä muotoja ei hyväksytä
kulkija-tyyppisille sanoille Nykysuomen sanakirjassakaan (ei edes
harvinaisina). Taivutustyyppien ero on, että taivutusmuotoa karahkata,
kulkijata ei hyväksytä Perussanakirjassa (eikä Suomi-malagan version
0.9.x Voikko-versiossa).

Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos sanastossa on sanoja, jotka
halutaan taivuttaa eri tavalla Suomi-malagan eri versioissa, niitä
varten tarvitaan oma taivutusluokkansa. Yksi tällainen luokkahan on jo
olemassa: abortti, joka taipuu kuten paperi Sukija-versiossa ja kuten
risti Voikko-versiossa.