[voikko-devel] Tavutus

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Oct 27 15:06:01 EEST 2006

Olen nyt käynyt kaikki sanat läpi tavutusvihjeiden - tai siis sanajaon-
näkökulmasta. Parhaan osaamiseni ja harkintani mukaan olen jakanut
sivistyssanat ns. oikein. Rinnalla on koko ajan ollut MS Word,
Lingsoftin netissä oleva tavutuskone ja etymologinen sanakirja - ja oma
perstuntuma. Turvallisempaa on jättää tavutus suomalaiseksi, mutta
toisaalta on junttimaista tavuttaa "skitsof-renia" tai "Shakes-peare".

Vieraskielisiin henkilön- tai paikannimiin olen laittanut sanarajan vain
varmoissa tapauksissa, esimerkiksi Lenin=grad ja Lind=qvist.
Johdonmukainen olin -sfääri- ja -skooppi-päätteisissä sanoissa: sana on
jaettu tuosta kohdasta (Wordin tapaan).

Sivistyssanoissa latinapohjainen ad-etuliite on erotettu (Wordin
tapaan): at-tribuutti, ag-gressio. Samoin dis-etuliite:
dis=kvalifioida, dis=kriminoida. Vaikeampi on re-etuliite, koska osa
tällaisista sanoista ei välttämättä hahmotu enää sivistyssanoiksi.
Jätin koskematta näihin. Ainoana muutin "re=presentaatio"-sanan,
koska "presentaatio" hahmottuu selvästi erikseen. Joku "re=fleksi"
tuntuisi jo paljon vieraammalta, jopa väärältä.

En myöskään koskenut kon- ja syn-etuliitteellisiin sanoihin. Niissä on
vähän sama tilanne kuin re-etuliitteessä. Joistakin sanoista se olisi
ehkä loogista erottaa mutta ei kaikista. Word 2003
tavuttaa "kon-struk-tio", mutta muut kon-alkuiset se hoitaa
suomiperiaatteella. Lingsoftin nettitavuttimessa
ollaan "konst-ruk-tio"-linjalla. Liekö Wordissa kyseessä sama
tavutusmoottori kuin Lingsoftilla netissä, mutta nettitavutinta on
myöhemmin johdonmukaistettu (?).