[voikko-devel] Pakettilähteiden päivityksestä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Sep 1 19:13:19 EEST 2006

On Wednesday 30 August 2006 10:38, Harri Pitkänen wrote:

> Koska vastalauseita ei esitetty, teen tämän muutoksen. Samalla valmistelen
> alustavasti Joukahaisen käyttöönottoa. Tämä aiheuttaa sekä SVN:stä
> saataviin versioihin että testaajille tarkoitettuihin asennuslähteisiin
> väliaikaista rikkoontumista, joka voi ilmetä muun muassa
> asennuskelvottomina paketteina (riippuvuudet eivät toteudu) tai oikoluvun
> täydellisenä toimimattomuutena. Jos tällaiseen törmää tämän viikon aikana,
> kannattaa rauhassa vain odotella tilanteen korjaantumista.

Muutos on nyt tehty. Kaiken pitäisi olla SVN:ssä kohdallaan, ja
deb-asennuslähteetkin on saatu päivitettyä aivan muutaman minuutin kuluttua.

Oo2-voikko 1.1 on myös saatavilla. Siinä on mukana suhteellisen merkittäviä
bugikorjauksia, mm. muistin varaukseen (vaikuttaa ainakin Debian unstablessa)
ja oikolukudialogin kautta tehtävään oikolukuun (tarpeellinen kaikille jotka
sitä toimintoa käyttävät, tosin monikaan ei taida käyttää siitä päätellen
että valituksia ei ole tullut vaikka ko. ominaisuus ei ole koskaan toiminut
oikein). Tmispell-voikon tapaan soikon aikaiset dlopen/dlsym -roippeet on
poistettu nyt myös Oo2-voikosta, mikä voi olla hyödyksi jakelupaketteja
tekeville.

Niiden avuksi, jotka eivät käytä SVN:ää, olen laittanut saataville
ajantasaiset versiot myös libvoikosta ja Suomi-malagan Voikko-versiosta:
http://www.hunspell-fi.org/voikkotmp/
Nämä sisältävät nyt puuttuvien sanojen lisäystä ja Joukahaisen käyttöönottoa
lukuun ottamatta kaikki ne korjaukset, jotka halusin tehdä ennen Voikon
1.1 -version julkaisua. Olen vähän kiirehtinyt tätä asiaa, koska nuo muutamat
viime aikoina ilmenneet bugit olisi mukava saada pois vakaista versioista
mahdollisimman pian.

Pyytäisin teitä, jotka pitävät asennuslähteitä hunspell-fi.org -palvelimella,
päivittämään lähteet näihin testiversoihin. Yritän saada Voikon 1.1 -version
ulos nyt vielä syyskuun aikana, joten 1.0 -version paketteja ei enää
kannattane enempää testailla. Poikkeuksena ehkä Mandrivan
2006.0 -asennuslähde, joka ainakin päällisin puolin näyttäisi kelvolliselta
kopioitavaksi Lemin kunnan palvelimelle. Onko siitä olemassa
käyttökokemuksia?