[voikko-devel] Verbien substantiivijohdos -tO

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Sep 3 22:14:08 EEST 2006

On Sunday 03 September 2006 21:26, Teemu Likonen wrote:
> Miten tulisi ratkaista Joukahaisessa oleva ongelma
> verbien -tO-substantiivijohdosten kanssa? Vokaalisointu menee joissakin
> tilanteissa väärinpäin, esimerkiksi heittää > *heittö. Vokaalisointu ei
> kuitenkaan vaihdu aina -tO-johdoksissa, esimerkiksi köyttää > köyttö.
>
> Nämä -tO-johtimet liittyvät yleensä kaksitavuisiin -A-loppuisiin
> verbeihin. Jos _ensimmäinen_ tavu on taka- tai keskivokaalinen, niin
> vaikuttaisi minusta siltä, että -tO-johdoksen pitää olla
> takavokaalinen. Jos taas ensimmäinen tavu on etuvokaalinen, niin
> myös -tO-johdos on sitä.

Vastaus tähän kysymykseen on sen verran monimutkainen, että olen jättänyt sen
tarkoituksella myöhempään vaiheeseen pohdittavaksi. Joukahaisessa tämä menee
väärin, koska se käyttää yleistä vokaalisoinnun valinta-algoritmia joka ei
tässä päde. Suomi-malagassa homma menee yleensä oikein, mutta myös siellä
logiikka on virheellinen: se käyttää etuvokaalijohtimia, jos sana vartalo
sisältää vokaalejä y, ä tai ö. Tämä on väärin, jos sanan vartalona on
yhdyssana jonka alkuosa sisältää näitä vokaaleja, mutta loppuosa (siis se,
jota johdetaan) ei sisällä. Tällaisia tapauksia ei nykyisessä sanastossa
taida olla ainoatakaan, mutta se taas johtuu lähinnä siitä että sanastossa ei
ylipäätään ole kovin paljon yhdyssanoja.

Ongelmaan olisi siis kehitettävä yleispätevä ratkaisu ja korjattava sekä
Suomi-malagaa että Joukahaista toimimaan tämän mukaan. Suomi-malagan kohdalla
tämä on hitusen pulmallista ja voi jopa vaatia muutoksia sanastotiedoston
syntaksiin (uuden äs-kentän tyyppisen kentän esimerkiksi). Toistaiseksi ei
kuitenkaan ole mitään syytä välittää Joukahaisen sekoilusta tässä asiassa
olemassa olevien sanojen kanssa, nämä virheet eivät siirry itse oikolukuun.