[voikko-devel] Voikon Windows-versio

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Sep 5 08:10:13 EEST 2006

On Tuesday 05 September 2006 00:34, Reijo Tomperi wrote:

> Ovatko tämänhetkiset materiaalit ja tiedot/speksit jossain julkisesti
> saatavilla? Eli mitä kaikkea tarvitsee kääntää ja mistä löytyy
> lähdekoodit. Ilmeisesti aika pitkälle ainakin käytetään samoja koodeja
> Linux-version kanssa? Löytyykö Windowsille omaa Makefileä tai vastaavaa,
> vai onko osa työstä sen tekeminen?

Ei ole vielä julkisesti saatavilla, mutta laitan ne tänä iltana jos olet
asiasta kiinnostunut. Kääntää pitää samat komponentit kun Mac OS X:ssä (katso
viestini tälle listalle 23.8.) Omaa Makefileä ei tarvita. autoconf+automake
oletettavasti hoitaa homman muilla kuin Oo2-voikolla. Oo2-voikon Makefile
toimii Microsoftin työkalujen kanssa (linkitysongelmia voi tulla version 1.1
kanssa koska siirryin Linuxissa pois dlopenin käytöstä enkä osannut tehdä
vastaavaa korjausta Windowsin linkityskomentoon), mutta GNU Make pitää olla
käytössä. Eli aika pitkälle on kyse ihan rutiininomaisesta kääntäjän
käytöstä. Jaettujen kirjastojen luomisessa on ollut ongelmia, siihen
kannattaa varautua.

> Mietin myös, että onnistuisiko noiden Windows-pakettien kääntäminen
> Linuxissa. Suurin ongelma on varmaan tuo Oo2-voikko, mutta ehkä muut?
> Jos ei muuten, niin ehkä Winen päällä? Todennäköisesti vaatii vähintään
> testaamista vielä Windowsissa sen jälkeen, mutta jos saisi edes valmiit
> ohjeet ja Makefilet tms. valmiiksi, niin Windows-kehittäjien olisi
> helpompi jatkaa siitä.

Kääntäminen ristikääntäjällä (i586-mingw32msvc-cc) Linuxissa voisi toimia, en
ole kokeillut. Winen (0.9.15) kanssa ei toimi MinGW eikä Cygwin, olen sitä jo
kokeillut.