[voikko-devel] voikkohyphenate: kai-vosauk-ko

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Sep 29 08:30:03 EEST 2006

Teemu Likonen kirjoitti:

> Ja mielestäni tämä on täsmälleen oikea tapa toimia. Sana tavutetaan
> esimerkiksi "syysil-ta", ja käyttäjän vastuu on antaa ohjelmalle
> tavutusvihje sen mukana puhutaanko sillasta vai illasta. Näin olen
> nähnyt muidenkin tavutusohjelmien toimivan. En nyt jaksa bootata
> Windowsiin todetakseni MS Wordin tapaa. Varsinaisen tavutuksen ja
> rivityksen tekee Voikon tavutuspalveluja käyttävä sovellus, joten
> tavutusvihjeet annetaan kyseiselle sovellukselle. Voikko ei niillä
> käsittääkseni mitään tee.

Nyt jaksoin kokeilla MS Wordia: myös se tavuttaa "kai-vosauk-ko".

Yleensä, kun puhutaan tavuttamisesta, tarkoitetaankin oikeastaan sanojen
jakamista eri riveille tavurajojen kohdalta. Tähän on aste-eroja, mistä
tuo jako kannattaisi tehdä. Yhdyssanoissa mielellään sanojen väleistä,
koska se auttaa hahmottamaan pitkän sanan helpommin.

Yksittäisten vokaalien irrottaminen sanasta tuottaa ikävää jälkeä.
Sanan "luo-kan-o-pet-ta-ja" olen joskus nähnyt jakautuvan eri riveille
näin: "luokano-pettaja". Pikaisen testin perusteella Voikko/Oo2-voikko
toimii oikein eikä tee tällaista virhettä. Samoin toimii "ke-miaa", eli
sanan lopusta ei irroteta pelkkää pitkää vokaalia. Sen sijaan lievästi
moitittava asia mielestäni on, että "jälkiää-nitys"-jako on
Voikossa/Oo2-voikossa mahdollinen.

Tavutus on myös typografinen kysymys siinä mielessä, että ihan lyhyitä
sanoja - esimerkiksi nelikirjaimisia - ei kannattaisi lainkaan jakaa
eri riveille. Kappaleen viimeisestä sanasta ei saisi kahden tai kolmen
kirjaimen tavua jättää yksinään omalle rivilleen. Tämä jälkimmäinen ei
tietenkään ole Voikon/Oo2-voikon heiniä.

Tekstin rivittäminen laadukkaasti vaatii käsityötä, koska se on kielen
ja typografian muodostama kokonaisuus, usein jonkinlainen kompromissi.
Parhaiten toimii ehkä LaTeX, koska se ajattelee kappaleet
kokonaisuutena. Sillekin täytyy kertoa järkevät tavutuskohdat
esimerkiksi \hyphenation{}-rakenteella.