[voikko-devel] Yhdysnominit: pitkänäperjantaina , isoäidillä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Apr 6 12:47:17 EEST 2007

On Friday 06 April 2007 09:29, Teemu Likonen wrote:

> "Venättä" kannattaa minun mielestä jättää pois oikolukusanastosta.
> Menisikö se murteellisten sanojen puolelle?
>
> "Pitkäperjantai" ja muut yhdysnominit, joissa molemmat osat taipuvat,
> ovat Kotuksen taivutusluokassa 51 (nuoripari). Monet niistä voi
> taivuttaa myös pelkästään lopusta eli ne ovat myös luokassa 50
> (isoäiti). Pikaisen "grep ... | wc -l" -testin perusteella Kotuksen
> sanastossa on 94 sanaa, jotka on joko mahdollista tai normien mukaista
> taivuttaa luokan 51 mukaan.
>
> Onko Suomi-Malagaan ja Joukahaiseen tarkoitus lisätä Kotus-luokka 51?
> [...]

Periaatteessa olisi mahdollista tehdä Suomi-malagaan joukko
combi_rule-sääntöjä, jotka käsittelisivät tällaisia yhdyssanoja. Käytännössä
en kyllä usko, että minulla ihan heti on aikaa asiaan paneutua, joten minun
puolestani voidaan hoitaa asia nykyiseen tapaan tiedostossa yhdyssanat.lex.
Eli lisää vaan jos ehdit, mutta kannattaa varmaankin valita lisättäväksi vain
sellaisia sanoja, joita oikeasti nykyään käytetään.