[voikko-devel] Tavutuskohtien prioriteetti

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Apr 6 12:56:55 EEST 2007

On Friday 06 April 2007 12:06, Teemu Likonen wrote:

> Kohta 5 estää tapaukset "virko-
> aa", jossa pitkä vokaali tulee rivin alkuun. Myöskään tapaus "aa-
> mulla" eli pitkän vokaalin jääminen rivin loppuun ei ole kovin
> suositeltava. Voisiko tuollaisen säännön lisätä esimerkiksi 4:n ja 5:n
> väliin?

Voi, mutta 4:n ja 5:n väliin lisääminen tarkoittaa siis sitä, että kyseisiä
jakoja pidettäisiin suositeltavampana kuin jakoa kahden vokaalin välistä
normaalissa tapauksissa. Jos tämä oli tarkoitus, niin sitten tuo on OK, mutta
erityisesti "virko-aa" tuntuisi minusta sopivan paremmin 5:n ja 6:n välille.
Nämä numerothan viittaavat siihen, miten suositeltavia jaot ovat. Sääntöjen
suoritusjärjestys on eri asia. Tämä lisättävä sääntö pitää ohjelmakoodissa
suorittaa ennen sääntöä 5 riippumatta siitä, asetetaanko se yllä olevassa
listassa 4:n ja 5:n vain 5:n ja 6:n väliin.