[voikko-devel] Yhdysnominit: pitkänäperjantaina , isoäidillä

Hannu Väisänen hannu.vaisanen at joensuu.fi
Tue Apr 10 07:22:40 EEST 2007

On Mon, Apr 09, 2007 at 10:11:25PM +0300, Teemu Likonen wrote:
> [...]

Minullakin on tärkeämpää tekemistä. Parasta on lisätä tällaiset sanat
sanastoon.

Tiedostojen indeksoinnissa pitää tietysti hyväksyä vaikka minkälaiset
yhdyssanat ("samanapäivänä"), mutta ne pitää jäsentää jollain muulla
tavalla kuin Malagan säännöillä. Esim. sääntö, joka hyväksyy
yhdyssanoissa mitkä tahansa sijamuodot, tuottaa aivan liian paljon
vääriä tunnistuksia. ("Samanapäivänä"-tyyppi olisi vielä helppo, mutta
aina osien sijapääte ei ole sama. :-)

Teemu Likonen:
> Huomasin, että tiedostossa trunk/suomimalaga/inflections/sijamuodot.txt
> ei ole kaikkia jatko-kentän arvoja listattuna. Ainakin eräiden
> sijamuotojen allomorfeja puuttuu, esimerkiksi sisätulento_seen ja
> omanto_iT. Olen tuota tiedostoa käyttänyt välillä muistilappuna, kun
> olen askarrellut vaillinaisesti taipuvia sanoja Suomi-Malagaan. Onko
> kyseisellä tiedostolla jotain teknistä merkitystä? Voiko sinne lisätä
> puuttuvia allomorfeja?

Ainakin minun puolesta kyllä. Lista on vanhentunut, ja ajantasaisen
luettelon käytössä olevista sijamuotojen allomorfeista saa tiedostosta
suomi.lex:

sija;
  nimentö;     # Yksikön nimentö.
  nimentö_t;   # Monikon nimentö.

Siellä on ihan kaikki, muiden muassa

  olento_rA;     # Nuori => nuorra.
  olento_sA;     # Mies => miessä.

Voi olla, että kaikki allomorfit eivät ole Voikko-versiossa. (-:

Käyttöesimerkkejä on sitten originaalin tiedostoissa

taivutuskaavat/nimisanat/*txt
taivutuskaavat/teonsanat/*txt