[voikko-devel] aamukahdeksan, iltayhdeksän...

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Apr 24 19:24:56 EEST 2007

On Tuesday 24 April 2007, Teemu Likonen wrote:
> Miten olisi järkevintä lisätä kellonaikoihin viittaavat ilmaisut, kuten
> aamukahdeksan tai iltayhdeksän? Oikeastaan olisi tarvetta kaikille
> lukusanoille yhdestä kahteentoista etuliitteiden aamu- ja ilta- kanssa.
>
> Menin jo typeryyksissäni kokeilemaan Joukahaiseen noita, mutta eihän se
> useimpia lukusanoja osaa taivuttaa. Täytyy olla jokin muu ratkaisu.

Minusta tuo oli periaatteessa ihan oikea ratkaisu. Niille sanoille, joita ei
Joukahaisessa voi taivuttaa, voi laittaa taivutusluokaksi "poikkeava" ja
lisätä vastaavan sanan käsin tiedostoon poikkeavat.lex. Jatko-kentän arvot
voi katsoa tiedostosta lukusanat.lex (luulen, että ne toimivat
substantiiveillakin oikein, en kyllä ole kokeillut).