[voikko-devel] Libvoikko ja OCR_SUGGESTIONS (0 -> O)

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Feb 12 10:21:00 EET 2007

On Monday 12 February 2007 09:51, Hannu Väisänen wrote:
> Onko syytä lisätä korjaus 0 -> O (nolla -> iso o):
>

> Minä otin ne häneltä syvän alakuloisuuden tunteella, ja nähden
> semmoisia lauseita kirjeitten alussa, kuin: "0ma, kallis Dorani",
> "Hartaasti rakastettu enkelini", "Ijäti lemmitty" ja samanlaisia,
> punehduin kovasti ja painoin alas pääni.

Joo, lisään tuon. Muitakin oleellisia korjauksia voi vielä puuttua. Jos joku
teistä sattuu omistamaan skannerin (tai kyllähän digikamerallakin pärjää)
niin voisi olla hyödyllistä selvittää, minkälaisia virheitä OCR-ohjelmat
oikeasti tekevät. Nuo nykyään yritettävät korjaukset ovat ihan hatusta
vetäistyjä eivätkä perustu mihinkään empiiriseen tutkimukseen.