[voikko-devel] Maununtytär Mannerheimintiellä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Feb 16 18:41:41 EET 2007

On Friday 16 February 2007 18:17, Teemu Likonen wrote:

> Samaa sarjaa voisi olla "etunimi + omanto_n + poika|tytär".
> Nykyään niitä on lähinnä historiaa käsittelevissä kirjoissa; niissä on
> paljon Eerikinpoikia ja Maununtyttäriä.

Itse asiassa vaikka Hannun ei sitä maininnutkaan, niin hän kyllä lisäsi
Suomi-malagan original-versioon tuen juuri näille poika/tytär-nimille.
Voikko-versioon siirsin vain tie/katu/kuja-ominaisuuden, koska Voikossa
etunimet olisi käsiteltävä eri tavalla enkä viitsinyt siihen ryhtyä juuri
siitä syystä, että tuon tyyppiset nimet eivät enää ole kovin laajalti
käytössä. Ehkäpä tärkeimmät tapaukset (juuri Eerikinpoika ja Maununtytär)
voitaisiin laittaa sanastoon erillisinä sanoina.

Voikossa muuten hyväksytään tien, kadun ja kujan lisäksi myös muutamia
maantieteellisten nimien päätteitä, kuten "niemi" ja "lahti".