[voikko-devel] Sanaston XML-formaatti kommentoitavaksi

Hannu Väisänen hannu.vaisanen at joensuu.fi
Mon Feb 26 07:38:06 EET 2007

On Sun, Feb 25, 2007 at 08:26:51PM +0200, Reijo Tomperi wrote:
> Fiksuinta on tietysti jo tässä vaiheessa yrittää saada formaatti
> lopulliseen muotoon tai vähintäänkin päättää mitä kaikkia tietoja
> formaattiin pitää pystyä tallentamaan, jotta voisi päättää mitkä
> kannattaa laittaa juureen ja mitkä ei.

Olen eri mieltä. Koska tämä on vasta ensimmäinen versio, on aivan
liian aikaista päättää, mitä formaatilla ei voi tehdä. Kukaan ei voi
tietää, mitä siihen halutaan tallentaa 10 vuoden kuluttua (tai onko
formaatti tai Voikko edes käytössä 10 vuoden kuluttua :-). Mielestäni
tärkeintä on tehdä formaatista sellainen, että sitä voi myöhemmin
helposti muuttaa. Mitä "helposti muuttaminen" tässä tapauksessa on,
siitä minulla ei ole hajuakaan.

> Lohdullisena puolenahan tässä on kuitenkin se, että formaatti on varmaan
> hyvin pitkään vain tämän projektin käytössä, joten hyvinkin radkiaalien
> muutosten teko onnistuu todennäköisesti aika kivuttomasti myös jälkikäteen.

Helpottaa huomattavasti.