[voikko-devel] enkään-kieltoverbi?

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Jan 13 17:18:55 EET 2007

On Saturday 13 January 2007 12:48, Teemu Likonen wrote:
> Onko kieltoverbi "enkään" yleiskieltä? Minulle se on täysin vieras mutta
> Google-hakujen perusteella tuota näkyy hieman puhekielessä käytettävän.
> Joskus harvoin ilmenee myös "senkään"-sanan kirjoitusvirheenä.
>
> Enkä-, etkä-, eikä- ja muut -kä-sanat ovat toki yleisiä mutta
> nykykielessä minusta "enkään" on outo. Kyseessä on
> kai -kAAn-liitepartikkeli, ja se liitetään yleensä pääverbiin tai
> muihin sanoihin.
>
> Onko se jotain murretta tai vanhaa kieltä?

En pitäisi sitä yleiskielisenä. Tuota näytetään käytettävän sekä tilanteissa
joissa tarkoitetaan sanoa "en" tai "enkä", sekä yhtä paljon myös
kirjoitusvirheenä. Sanoisin, että poistetaan oikolukusanastosta kokonaan
(ei_voikko), voidaan sitten palauttaa murteelliseksi tai vanhaan kieleen
kuuluvaksi jos asiaan tulee selvennystä.