[voikko-devel] Oo2-soikon Debian-asennuslähteen aktiivinen ylläpito päättyy

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Jan 16 17:41:57 EET 2007

On Tuesday 16 January 2007 01:17, Teemu Likonen wrote:
> Lopetan Oo2-soikon Debian-asennuslähteen aktiivisen ylläpidon. Laitoin
> tästä ilmoituksen asennuslähteen sivulle:
>
> http://dtw.silverentertainment.fi/oo2-soikko/
>
> Käytännössä tämä tarkoittaa vain sitä, että en tee enää binaaripaketteja
> millekään jakelulle enkä päivitä lähdekoodipakettia. Asennuslähteelle
> eikä -paketeille ei ole mielestäni enää tarvetta, koska Voikon asiat
> ovat debiaanisissa järjestelmissä hyvin hoidossa.
>
> Ylläpidän asennuslähdettä kuitenkin "passiivisesti" vielä tämän vuoden
> loppuun saakka. Toisin sanoen tarkistan välillä, että se on
> [...]

Sattumalta kävikin niin, että minä myös uudistelin Oo2-soikon lataussivua
sunnuntaina. Jo silloin poistin linkin tuohon asennuslähteeseesi samalla kun
kirjoitin, että Oo2-soikkoa ei kannata käyttää Linux-jakeluiden mukana
tulevan OpenOfficen kanssa, koska se ei välttämättä toimi ja Voikkokin on
olemassa.

Oo2-soikko on, jos ei mitään yllättävää tapahdu, saatavilla Lemin kunnan
palvelimelta 30.11.2007 saakka. Ajattelin, että joulukuuksi se on jo syytä
ottaa pois koska olisi mielestäni hiukan väärin käyttäjiä kohtaan pitää
asennuspaketit saatavilla joulun jälkeisellä viikolla (jolloin monet
asentavat ohjelmia joululahjaksi saamiinsa koneisiin) ja poistaa sivut heti
vuoden alussa siinä vaiheessa kun ohjelmia todella aletaan käyttämään ja
niihin mahdollisiin ongelmiin törmäämään.

dev at ooo.fi-listan lukijoille vielä vähän lisätietoa:

Tämä aikaraja koskee myös Oo2-soikon Windows-versiota. Voikon seuraava versio
(joka on tarkoitus julkaista noin kuukauden kuluttua) toimii nykyisen tiedon
mukaan ongelmitta Linuxissa, Windowsissa ja Mac OS X:ssä eli mitään erityistä
estettä Soikon korvaamiselle ei pitäisi olla. Mutta tietenkin Oo2-soikkoa voi
levittää kuka tahansa muukin jos katsoo tämän tarpeelliseksi.

Joulukuussa saimme Kotimaisten kielten tutkimuskeskukselta yli 90 000 sanan
suomen kielen sanalistan taivutustietoineen, ja tämän avulla oikoluvun jo
ennestään kelvollista laatua saadaan parannettua nopeastikin. Helmikuussa
julkaistava versio Voikosta sisältää jo paljon tuon listan perusteella
tehtyjä korjauksia, ja uskoisin että kevään aikana koko materiaali saadaan
niiltä osin kuin se oikoluvun kannalta on järkevää mukaan Voikon
sanastotietokantaan. Tietääkseni Soikon kehitystyössä ei tällaista
lähdemateriaalia ollut käytettävissä.

Voikon kotisivu on myös uudistettu ja siirretty uuteen paikkaan. Uusi osoite
on http://voikko.sourceforge.net johon voi käydä tutustumassa jos haluaa
tietää asioista enemmän. Vanhaan hunspell-fi.org -osoitteeseen ei kannata
enää linkittää.