[voikko-devel] Julkaisuaikataulusta

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Jan 27 11:51:16 EET 2007

Libvoikko alkaisi olla nyt siinä kunnossa, että sitä kannattaisi alkaa
testailemaan seuraavan version julkaisua varten. Muita uusia tavutukseen
liittyviä ominaisuuksia en siihen tällä kertaa laittanut kuin tavutettavan
sanan ja yhdyssanan osien pituuden rajoituksen. Uusi versio on asennettu
Webvoikkoon, samoin kuin viimeisin päivitys Suomi-malagasta jonka Teemu äsken
teki. Myös Webvoikon tunnetut bugit oikoluvun puolelta on korjattu. Tuota voi
ihan vapaasti kuka tahansa selaimen avulla käyttää testaamiseen jos ei halua
tai pysty asentamaan SVN-versioita:
http://joukahainen.lokalisointi.org/webvoikko

Oleellista olisi tällä kertaa myös varmistaa, että libvoikko (versio SVN:stä)
toimii moitteettomasti Windowsissa ja OS X:ssä. Windowsin voin itse tarkistaa
huomenna, mutta OS X jäisi nyt muiden hoidettavaksi. Voin ensi viikolla tehdä
Debian/Ubuntu-lähteeseemme päivitetyn lähdekoodipaketin. Mikäli ongelmia ei
löydy, libvoikon version 1.3 voisi julkaista vaikka tuossa 5. helmikuuta.

Myös SMV:tä pitäisi alkaa vähän kerrassaan valmistelemaan julkaisukuntoon.
Viimeisen kuukauden ajan siihen tehdyt muutokset ovat olleet lähinnä sanojen
poistoa ja sellaista uudelleenjärjestelyä (original-version ja SMV:n
yhdistelyä lähinnä) joka on voinut rikkoa joidenkin sanojen tunnistuksen.
Tästä syystä pitäisi vähintään viikko, ehkä kaksikin ennen julkaisua
pidättäytyä väliaikaisesti muista muutoksista ja keskittyä etsimään eroja
version 0.7.3 ja SVN-version välillä ja korjaamaan tunnistumatta jäävien
sanojen tunnistusta. Myös suorituskykyä pitäisi yrittää testailla. Itse olen
sitä jo jonkin verran testannutkin enkä ole havainnut merkittävää eroa
edelliseen versioon nähden, mikä on ihan hyvä asia.

Olen vähän miettinyt, että onko oikeastaan järkevää jatkaa tätä systeemiä
jossa kaikista komponenteista julkaistaan uudet versiot aina suunnilleen
samaan aikaan? Tämähän suunniteltiin lähinnä Windows-paketoinnin
helpottamiseksi, mutta ainakaan toistaiseksi ei kukaan ole hyödyntänyt tätä
mahdollisuutta. Enkä oikeastaan ole varma, onko siitä välttämättä etua edes
Windowsissa. Jos luopuisimme Voikon julkaisemisesta yhtenä könttinä ja
alkaisimme julkaista eri komponenteista uusia versioita aina tarpeen mukaan,
voisi mahdollinen Windows-paketoija itse päättää omien aikataulujensa mukaan
milloin hän päivittää Windows-asennuspakettia (jokaisen komponentin julkaisun
jälkeen sitä ei tosiaankaan olisi pakko tehdä).

Se mitä tässä muutoksessa menettäisimme, olisi yhtenäiset versionumerot koko
kokonaisuudelle (Voikko 1.2, 1.3, 1.4, ...). Mutta jos näitä versionumeroita
ei tarvita muualla kuin Windowsissa, voisi Windows-asennuspaketilla olla oma
versionumerointinsa joka jäisi pakettien tekijän ratkaistavaksi (vaikka
Winvoikko 1.0, 1.1, ...). Voikkohan sinällään on vain kokoelma kirjastoja ja
muuta taustateknologiaa, ei mikään markkinoitava tuote.

Välitön etu tästä muutoksesta olisi se, että voisin tehdä
openoffice.org-voikosta jo helmi-maaliskuun aikana uuden version jossa
ainakin tuo tavutettavien sanojen pituusrajoitus toimisi.