[voikko-devel] Julkaisuaikataulusta

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Jan 27 14:10:22 EET 2007

On Saturday 27 January 2007 12:25, Teemu Likonen wrote:
> Kannatan komponenttien julkaisua erillisinä. Linux-käyttäjille ei ole
> merkitystä kuvitteellisella Voikko-kokonaisuudella: paketinhallinta
> vain tuo uusia versioita ja sillä hyvä. Kehittämisen kannalta on etu,
> jos ennen julkaisua tarvitsee keskittyä vain yhden komponentin
> testaamiseen. Ehkä joskus voi joutua testaamaan uutta komponenttia
> aiemmin julkaistujen komponenttien kanssa (ei kehitysversioiden), mutta
> käsittääkseni rajapinnat eivät ihan joka tilanteessa muutu.

Optimaalisin tilanne laadunvarmistuksen kannalta tosiaan olisi se, että
testattaisiin aina yhtä komponenttia kerrallaan (muiden ollessa
viimeisimmässä vakaassa versiossa). Käytännössä tämä voi olla
epäkäytännöllistä ja ehkä mahdotontakin libvoikon ja suomi-malagan kohdalla,
koska niiden välisen rajapinnan muutos ei koskaan ole yhteensopiva mihinkään
suuntaan. Tulevassa versiossa tämä rajapinta ei muutu edelliseen versioon
nähden, joten ongelmaa ei tällä kertaa tule.

Tmispell-voikko ja openoffice.org-voikko sen sijaan toimivan varsin hyvin
päivitetyillä libvoikon versiolla, eikä minulla ole aikomusta tätä
yhteensopivuutta rikkoa lähitulevaisuudessakaan.

> Jos joku joskus paketoi "kokonaista" Voikkoa esimerkiksi Windowsille,
> voimme varmaan vihjata hänelle, että "tämä on pieni päivitys" tai "tämä
> on melko suuri päivitys", jolloin paketoija voi säätää versionumerot
> sen mukaan - jos on tarvetta.

Parasta varmaan olisi kirjoittaa jokaisen komponentin uudelle versiolle ihan
kunnollinen "release notes"-tyyppinen teksti, josta helposti näkee mistä
päivityksessä on kyse. Ja englanniksi eikä suomeksi kuten tähän asti, jotta
tämä tieto on käytettävissä myös Linux-jakeluiden kehittäjillä.