[voikko-devel] Julkaisuaikataulusta

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Jan 28 10:48:12 EET 2007

On Saturday 27 January 2007 19:48, Reijo Tomperi wrote:

> Tuli mieleen tuosta, että onkos meillä käytössä testisanasto, jolla
> voidaan ajaa automaattinen testi läpi ja katsoa muutamia oikein- ja
> väärinkirjoitettuja sanoja (sekä kenties muutamia hölynpöly-sanoja mitkä
> ovat vain esim. todella pitkiä tai muuten erikoisia.) ja testata näin
> helposti ja hyvin pienellä vaivalla aina jokainen Voikon versio ennen
> julkaisua tarkistamalla että Voikko arpoo aina samat tulokset sanoista.
>
> Ja jos meillä on, ajeleeko joku aina tätä testiä läpi?

Oikolukua varten minulla on ollut tällainen jo puolisen vuotta, ja joulukuussa
laitoin testiskriptin sekä testisanat myös SVN:ään
(trunk/tools/bin/voikkotest ja trunk/tests/voikkotest/*). Viime viikolla
laajensin testit kattamaan myös tavutuksen. Itse yritän muistaa ajaa tuon
testin aina kun teen muutoksia suomi-malagaan tai libvoikkoon, mutta ehkäpä
noiden olemassaoloa olisi hyvä mainostaa enemmänkin. Ei haittaisi, vaikka
joku ihan systemaattisesti keräisi lisääkin hyviä testitapauksia. Nykyiset
testitapaukset liittyvät lähinnä bugikorjauksiin ja uusiin ominaisuuksiin,
enkä ennen joulukuuta ollut niitäkään aina muistanut lisätä.

Lisäksi ennen julkaisuja minulla on ollut tapana tehdä muitakin testejä, mutta
enpä ala niitä tässä selostamaan vaan kirjoittelen asiasta myöhemmin tänään
Teemun tekemälle testaajien ohjesivulle.