[voikko-devel] Libvoikko 1.3rc1

Timo Jyrinki timo.jyrinki at iki.fi
Wed Jan 31 11:42:27 EET 2007

Teemu Likonen kirjoitti:
> Paitsi että.. Timo, mitkä versiot Voikosta ovat tulossa Ubuntu Feistyyn?
> Ehkä minun ei kannata tehdä Edgylle uudempia versiota, koska distron
> päivityksessä saattaisi käydä vähän hassusti.

Tällä hetkellä ihan "Voikko 1.2", paitsi että OOo-voikon versionumero on
1.1 (sama kuin virallinen 1.2 paitsi mutta komponentin nimi Oo2-voikko).

UpstreamVersionFreeze on jo viikon päästä, ja vaikka siihen onkin
mahdollista saada poikkeuksia niin poikkeusmahdollisuutta käytetään
lähinnä silloin kun jostain merkittävästä korjauksesta tms. on kyse.

Tuossa heräsin kysymään miksei mainiin hyväksytty Voikko siellä ole, ja
selvisi että nykyään pitää potkia senkin jälkeen sopivaa core-dev:iä.
Nyt on bugi failattu ja "in progress", jotta nuo paketit nyt
siirtyisivät vihdoin mainiin ja language-support-fi -paketti riippuisi
niistä (=virallinen osa suomen kielen tukea).

Samalla OOo-voikko käännetään uusiksi jotta riippuvuudet päivittyvät.
Mistä taas tulikin mieleen sama vanha ongelma. Osaisiko joku taikoa
esim. sellaisen että konfliktiksi tulisi >= x.y+1-0 tai x.y.z+1-0. Eli
niin, että viimeinen numero ennen väliviivaa tai kirjainta muutettaisiin
yhtä isommaksi? Tällöin esim. 2.1-0ubuntu3 tuottaisi riippuvuuden >=
2.2-0 ja 2.0.4.dfsg.1-1 tuottaisi 2.0.5-0? Huom. numero ei suoraan
edellä kirjainta dfsg-versionumeron tapauksessa.

Onko teillä muuten mielipidettä siitä, pitäisikö
aspell-fi/myspell-fi/wfinnish poistaa vai jättää language-support-fi:n
riippuvuuksiin? Ne eivät toimi kovin hyvin, mutta toisaalta niitä
käytetään eri ohjelmissa kuin OOo/ispell/libenchant. Eli onko että
oletuksena joissain ohjelmissa ei ole ollenkaan oikolukutukea (kuten
tämä Thunderbird...) vai että niissä on huonohko sellainen.

-Timo