[voikko-devel] Libvoikko 1.3rc1 / uusi avain

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Jan 31 19:48:27 EET 2007

On Wednesday 31 January 2007 18:50, Teemu Likonen wrote:

> Tehdään näin.
>
> Suomen Ubuntu-yhteisö on jonkin aikaa sitten perustanut oman blogin.
> Voisin kirjoittaa sinne pienen tiedotuksen (jos se on mahdollista),
> että jatkossa tähyillään sitten Ubuntun virallisten asennuslähteiden
> suuntaan.

Tämä olisi ihan hyvä. Mielestäni tässä vaiheessa olisi hyvä poistaa sivulta
http://www.lemi.fi/voikko/asennus-deb.html Dapperin asennuslähteen osoite ja
jättää pelkästään linkki Sangen ylläpitämään lähteeseen. Dapperin
asennuslähde itsessään saa toki vielä jäädä vähintäänkin marraskuun loppuun
saakka tai pidempäänkin, ellei ongelmia tule. Mikäli Dapperin kanssa tulee
ongelmia, Sangen lähde on joka tapauksessa ainoa josta kannattaa korjaavia
päivityksiä odottaa. Siksipä tämän Lemin kunnan lähteen markkinoiminen
uusille Dapperin käyttäjille olisi syytä lopettaa.

Voisi korostaa sitäkin, että Voikkoon version 1.2 jälkeen tehdyt muutokset
ovat vähemmän näkyviä kuin esimerkiksi versioiden 1.1 ja 1.2 välillä
tapahtuneet parannukset. Määrällisesti muutoksia on toki tullut enemmän kuin
ennen, mutta ne koskevat pääasiassa yksittäisiä sanoja joten tulevia
versioita tuskin heti erottaa vanhoista ellei tiedä, mihin parannukset ovat
kohdistuneet. Eli niiden, jotka muutenkin päivittävät jakeluaan kaksi kertaa
vuodessa tuskin kannattaa oikolukuun erillisiä päivityksiä mistään hakea.

Ihan uutta ja jännittävää on luvassa ehkä sitten jos pääsemme kieliopin
tarkistuksen tai synonyymisanaston kimppuun. Näin voi käydä jo tämän vuoden
puolella, vaikka en kyllä uskalla mitään ruveta tämän suhteen lupaamaan.
Mutta pitää aktiivisille testaajille jotain mielenkiintoistakin välillä
tarjota.

> Hunspell-fi.org-asennuslähteeseen lienee paras laittaa vain
> lähdekoodipaketteja uusista versioista.

Näin se varmaan on. Unstable-lähteeseen nuo lähdekoodit voi laittaa. Itse olen
lähettänyt myös binääripaketit siksi, että se on omien käytäntöjeni kannalta
yksinkertaisempaa. Mutta koska kaikista komponenteista ei niitä
binääripaketteja kuitenkaan ole, niin ne eivät käyttäjiä juuri hyödytä.

Voidaan varmaan myös olettaa, että lähdekoodipaketitkin ovat vain Dapperille
ja sitä uudemmille Debianin ja Ubuntun versioille. Kukaan ei ainakaan ole
valittanut, vaikka libvoikon lähdekoodipakettia ei voi Sargessa edes
kääntää...

> gpg --keyserver hkp://subkeys.pgp.net/ --recv-keys 2C345108
>
> Hunspell-fi.org ei ilmeisesti ota vastaan uudella avaimella
> allekirjoitettuja paketteja. Voin tehdä allekirjoituksen kummalla vain.
> En tiedä, millaista säätämistä muutos aiheuttaisi Harrille.

Lisäsin uuden avaimen sallittuihin allekirjoitusavaimiin. Nyt pitäisi
allekirjoitusten toimia kummalla avaimella vaan.