[voikko-devel] openoffice < 2.0.4 && openoffice.org-voikko >= 2.0

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun May 6 13:54:50 EEST 2007

On Sunday 06 May 2007, Sami Vento wrote:

> Ihan hyvin paketit kääntyivät. tein tosiaan sen jo aiemmin, mitä ehdotit,
> eli nimesin vaan .oxt:n .uno.pkg:ksi. En kyllä saanut asennettua sitä
> chrootissa olevaan openofficeen. Valitteli jotain puuttuvasta
> java-ympäristöstä. Tämän takia olisikin hienoa, jos löytyisi joku
> testaaja...

Javan puuttumisen ei pitäisi haitata, openoffice.org-voikko ei sitä tarvitse.

> Juup. tämä on hyvä tietää. toivottavasti pidätte yhteensopivuuden tai
> ainakin ilmoitatte, kun se hajoaa.. ;)

Yhteensopivuutta ei ole tarkoitus rikkoa ainakaan ihan lähitulevaisuudessa.
Kun se joskus ehkä tehdään, niin so-versiossahan se sitten näkyy.

> Mielestäni tämä ei ole hyvä suuntaus. Paras keino pitää käyttäjäkunta /
> hankkia lisää käyttäjiä on pitää ohjelmisto alaspäin yhteensopivana
> mahdollisimman pitkään. Tämä siitä syystä, että harvassa distribuutiossa
> tulee esim. openofficen uusinta versiota, vaan ne pitäytyvät tietyssä
> versiossa, kunnes jakelun seuraava versio julkaistaan. Tarkoitan, että
> esim. tämä 2.0.4 voisi olla se minimi-standardi. Kun alaspäin
> yhteensopivuus rikotaan, kasvatettaisiin isointa versionumeroa
> (openoffice.org-voikko 3.0, jne)..

Esimerkiksi kunnollisen Windows-tuen lisääminen vaatii jo OOo:sta version 2.1,
ehkä jopa 2.2. Tietysti on mahdollista ryhtyä käyttämään #ifdefiä yms. ja
yrittää saada tuki mahdollisimman monelle OOo-versiolle samaan lisäosaan.
Mutta tämä on jo laadunvarmistuksen kannalta huimasti työläämpää kuin
nykyinen malli, jossa uudet versiot tukevat vain uusimpia OOo:n versioita, ja
vanhoille versioille julkaistaan erillisiä korjauspäivityksiä tarpeen mukaan.

Lisäksi useimmat Linux-jakelut ottavat mieluummin korjauspäivityksiin
minimaalisia patcheja kuin kokonaan uusia versioita, joita ei ehkä ole
kunnolla testattu kyseisessä jakeluversiossa.

> Itselläni ei ole resursseja ylläpitää omaa versiota. toki voin kääntää
> 1.2.1:n 10.0:lle ja 10.1:lle, jos/kun semmoinen julkaistaan, mutta en kyllä
> suuremmin ala etsimään/korjailemaan bugeja.. siihen ei taidot/aika riitä..

Openoffice.org-voikkoa kehittää yksi ihminen, ja palautteen perusteella testaa
kolme ihmistä (kehittäjä mukaan lukien). Meiltä tuskin löytyy aikaa asennella
vanhoja OpenSUSEn versioita tätä tarkoitusta varten. Mutta jos joku muu ehtii
tuon tekemään, niin voidaan kyllä julkaista openoffice.org-voikko 2.1, jossa
tuki vanhemmille OOo:n versioille on palautettu. Mutta ne #ifdefit pitää
sitten järjestää sen verran siististi, että ei vahingossa rikota uusia
OOo-versioita.

> Vielä lisäyksenä tuohon alaspäin yhteensopivuuden rikkomiseen. Mitä
> harvemmin alaspäin yhteensopivuus rikotaan, sitä vähemmän on ylläpidettäviä
> haaroja.. Kannattaakin siis miettiä, mitkä ominaisuudet oikeasti ovat
> semmoisia, mitä kannattaa tukea. Toinen vaihtoehto tietysti on se, että
> suunnittelee ohjelman niin modulaariseksi, että jollei käytössä oleva
> openoffice tue jotain, niin ko. ominaisuuden voisi jättää kääntämättä.

Tämä jälkimmäinen #ifdef-vaihtoehto tosiaan kelpaa minulle, jos joku on
oikeasti sitoutuu sen kehittämiseen muutenkin kuin vain tätä yhtä kertaa
varten. Tällä hetkellä toivottuja ominaisuuksia ovat Windows-tuki,
ligatuurien tuki, tavutuksen lisäasetukset ja kieliopin tarkastus. Kaikki
vaativat uudempaa versiota OOo:sta kuin 2.0.4, joten realistisesti vanhempien
versioiden käyttäjien ei kannata odottaa, että niihin mitään merkittäviä
parannuksia olisi saatavissa.

Tarkoitus ei siis tosiaankaan ole rikkoa yhteensopivuutta vain huvin vuoksi.
Kyllähän se on kaikkien etujen mukaista, että esimerkiksi kehittäjät voivat
testata uusia versioita omissa koneissaan, vaikka niissä olisi käytössä jokin
vanhempi Linux-jakelu. Mutta näin pienissä projekteissa on välillä pakko
luopua jostakin, jotta saadaan jotain uuttakin aikaiseksi.