[voikko-devel] voikkotest

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed May 16 12:56:49 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> - - viime viikolla havaitsin esimerkiksi useiden adverbien
> puuttumisen sanastosta juuri näiden testaustyökalujen avulla, ja
> näiden tunnistamatta jäämisen syy oli tavallisesti jokin sanastoon
> tehty muutos. Eli on syytä suorittaa "voikkotest --compare" jokaisen
> suomi-malagaan tehdyn muutoksen jälkeen.

Muistelen itsekin joskus huomioineeni, että jokin adverbimuoto tunnistui
vain jonkin nominin taivutusmuodon kautta. Kyse on siitä, että nominin
taivutusmuoto on kiteytynyt myös adverbiksi:
"ainoa : ainoa|sta|an; enin : enimmä|kse|en". Jos nominin poistaa, voi
kadota myös adverbi, mikäli sitä ei ole sanastossa erikseen
("erä : er|i|kse|en"). Tätä ei kovin helposti huomaa, eikä Kotuksen
sanastoa oikolukemalla selviä, onko jokin adverbi sellaisenaan Voikon
sanastossa vai tunnistuuko se nominin taivutusmuotona. Taipumattomat
sanat voisi jotenkin kaivaa Kotuksen listasta ja sitten käsin lisätä
adverbit sanastoon.

Mutta kai minun pitää keksiä jostain se 100 000 sanan testisanasto,
ennen kuin voin koskea SVN:ään.