[voikko] Adjektiivien omistusliitteet poistettu, julkaisuaikataulua

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Aug 7 21:17:19 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Korjasin äsken bugin #1716574, eli poistin omistusliitteet sanoilta,
> jotka ovat sanastossa pelkästään adjektiiveina. Tämä vaati jonkin
> verran uusien sanojen lisäämistä. Lisäsin kaikki, jotka oman
> testiaineistoni perusteella löysin, mutta ehkäpä joitakin
> tarpeellisia sanoja on edelleen jäänyt puuttumaan. Näitä voi lisäillä
> jos sattuu vastaan tulemaan.

Olen testaillut koko Wikipedia-aineistolla. Siinä on noin kolme
miljoonaa eri sanaa, koodia, web-osoitetta tms. Voikko tunnistaa niistä
vajaan miljoona sanaa. Näköjään sen perusteella löytyy vielä jonkin
verran lisättävää. Teen nämä korjaukset nyt ensimmäisenä.

> SMV:n seuraavan version voisi julkaista vaikkapa syyskuun
> alkupuolelle, jos Teemulle sopii. Ajattelin vielä katsoa noita
> yhdysmerkkiin päättyviä etuliitteitä, mutta muuta pahasti
> keskeneräistä minulla ei ole sielläkään suunnalla.

Vielä on tutkimatta joitakin verbien etuliitteitä, joita ei ole Soikossa
eikä Wordissa lainkaan. Ne todennäköisesti kannattaa poistaa ja korvata
tarpeellisilla erillissanoilla.

Optimaalista olisi, jos käytössä olisi vielä sellaisia omistusliitteitä,
jotka hyväksytään vain verbin substantiivi- tai adjektiivijohdoksille
(siis partisiipit) mutta ei persoonamuodoille. Nyt pitää tehdä valinta
kahden huonon välillä: Jos hyväksytään esimerkiksi etuliite "sisään"
kaikille substantiiveille, mukana tulee paljon turhia ("sisäänkissa").
Jos hyväksytään etuliite vain verbeille, saadaan ihan rajattua se vain
suhteellisen järkeviin tapauksiin eli verbikantaisiin substantiiveihin
ja adjektiiveihin. Huono puoli on se, että etuliite kelpaa myös
persoonamuotoihin, mikä on aika huonoa kieltä. Soikossa eikä Wordissa
ei näytä tällaista ominaisuutta olevan, ja niissä tällaiset etuliitteet
hyväksytään kaikille substantiiveille ja adjektiiveille.

Etuliitesäätämisen lisäksi ajattelin laittaa sanastoon erikseen
omistusliitemuodot sanoille "minunlainen, sinunlainen" ym., joihin
sopii vain samaan persoonaan viittaava, refleksiivinen omistusliite.
Tällä hetkellä näille ei hyväksytä mitään omistusliitettä, koska sanat
ovat adjektiiveja.

Mutta siis: Ehdin varmaankin syyskuuhun mennessä nämä hoitamaan, joten
en ainakaan vielä vastusta julkaisua syyskuun alkupuolella.