[voikko] Partisiipit ja infinitiivit yhdyssanoissa

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Jul 9 10:47:31 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Osa tosiaankin oli käsittelemättömiä tapauksia, osa bugeja. Totesin
> kuitenkin, että minulla ei ole nyt mahdollisuutta korjata niitä
> "oikein", joten tein tämän partisiippikorjauksen kokonaan uudestaan
> eri tavalla (liitteenä). Tämä tapa on teknisesti huonompi (se estää
> eräiden muiden parannusten tekemisen myöhemmin), mutta toivottavasti
> se on nyt työn alla olevien muutosten kannalta virheettömämpi.

Näyttäisi se paremmin toimivan ja riittänee apuvälineeksi tähän työhön.

Huomasin kuitenkin seuraavia ongelmia:

 - "kissatpuhuva" tunnistuu eli substantiivin monikon nominatiivi
   määriteosana yhdistettynä partisiippiin

 - "elämäähyppivä" tunnistuu eli elää-verbin ma-johdoksen partitiivi käy
   määriteosaan

 - "hyväähyppivä" ja "kausikohtaisiaennätyksiä" tunnistuu eli
   adjektiivin partitiivi määriteosassa.

Edellisten perusteella voi joitakin yhdyssanoja jäädä huomaamatta, jotka
pitäisi sanastoon lisätä.

Olen laittanut MS Wordin oikolukemaan Wikipedian sanalistan uudet
tunnistamattomat sanat ja arvioin lisäksi sanakirjan ja Googlen avulla,
miten tehdään minkäkin sanan kohdalla Voikon kanssa.

> Tämän muutoksen myötä yhdyssana "laputkerimä" hyväksytään, vaikka se
> aikaisemmin on ollut kielletty. Onkohan tämä suuri ongelma?

Luullakseni tuollaisia ei vahingossa tule juurikaan kirjoitettua, joten
kirjoittajaa se ei taida paljon haitata. Bugiksi se kannattaa kuitenkin
merkitä, koska ei tuollaisia "substantiivi(mon. nominatiivi) +
partisiippi" -sanoja ole käytännössä olemassa lainkaan.