[voikko] fedora 7

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat Jul 21 16:35:01 EEST 2007

On Saturday 21 July 2007 15:48, Sami Vento wrote:
> Onkohan meneillään mitään projekteja, jolla päästäisiin eroon openofficen
> unopkg-komennosta?
> kaikki toimisi paremmin, jos openoffice osaisi etsiä lisäosat jostain
> hakemistosta. Näin lisäosien ei tarvitsisi kuin asentua oikeaan hakemistoon
> ja ne toimisi...

Vähän tämän tapaista viime syksynä pyysin [1], vastaus oli lähinnä
tyyliin "kiinnostava ajatus". Tuskinpa kukaan on tälle mitään tehnyt.
Unopkgsta luopuminen kokonaan saattaa olla turhan vaikeaa, koska
uno-komponenttien tyyppikirjastojen (.rdb-tiedostojen) rooli on aika
keskeinen koko ohjelmiston toiminnalle, eikä niitä voi tehokkuussyistä
generoida ohjelman jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Mutta jos unopkgta
käyttäisi vain komponentin rekisteröintiin, ei asentamiseen, niin mielestäni
homma voisi toimia.

Loppujen lopuksi tämä on asia, joka Linux-jakeluiden olisi itse hoidettava.
Minä kun en ole yhdenkään sellaisen virallinen edustaja, niin minun
sanomanani näillä asioilla ei ole Sunin kiireisten kehittäjien keskuudessa
suurtakaan painoarvoa (mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää,
kun heillä on paljon muutakin tekemistä).

> Tässä linkki aiheeseen sopivaan lsb-määritykseen:
> http://refspecs.freestandards.org/LSB_3.1.0/LSB-Core-generic/LSB-Core-gener
>ic/pkgscripts.html

Mielestäni tämä LSB-määritys menee kyllä vähän liiankin pitkälle (tai sitä ei
ainakaan ole järkevää soveltaa jakelun omiin paketteihin). Lisäosien,
fonttien yms. asennusvaiheessa on usein hyvinkin järkevää päivittää erilaisia
sovelluskohtaisia indeksejä, jottei kaikkia tietoja tarvitse kahlata läpi
joka kerta sovellusta käynnistettäessä. Jos tämä kielletään muuten paitsi
LSB:n tuntemien toimintojen osalta, saattaa openofficen kokoisen sovelluksen
käynnistyminen hidastua sekunteja. Oleellista on se, että näitä indeksejä
luovat työkalut tehdään toimintavarmoiksi, ja sovellus itse kykenee toimimaan
edes suhteellisen järkevästi mikäli indeksi puuttuu, on viallinen tai ei ole
ajan tasalla. Tämä on kyllä täysin mahdollista toteuttaa, mutta unopkg ei
tässä suhteessa ole lähelläkään sitä tasoa mitä sen pitäisi olla.

Harri

[1] http://extensions.openoffice.org/servlets/ReadMsg?list=dev&msgNo=188